Iranian Agriculture News Agency

حمایت از زنان روستایی و عشایری در ساختار جدید توسعه و آبادانی روستا

وزیر جهادکشاورزی طراحی سیاست‌های حمایت از زنان روستایی و عشایری را در ساختار جدید وزارتخانه در راستای تکالیف قانونی و پشتیبانی از امنیت غذایی، جزو اولویت‌های راهبردی این تشکیلات خواند و توسعه صندوق‌های خرد و سرمایه‌گذاری در مشاغل کشاورزی مورد علاقه زنان را از برنامه‌های در دست اقدام اعلام کرد.

حمایت از زنان روستایی و عشایری در ساختار جدید توسعه و آبادانی روستا

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، غلامرضا نوری در نخستین همایش بین‌المللی و هشتمین آیین ملی گرامی‌داشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری گفت: معیشت و زندگی روستاییان و عشایر با تولید عجین شده، آنها در هر بخشی از تلاش روزانه ضمن تامین مایحتاج خود، قسمتی از نیاز جامعه را برآورده می‌کنند.

وی نقش زنان روستایی و عشایری در تولید محصولات کشاورزی را پر رنگ‌تر از مردان دانست و افزود: این برجستگی در زندگی عشایری کاملا مشهود است و زنان علاوه بر نقش مادری و همسری در تولید فرآورده‌های دامی عهده‌دار مسوولیت هستند.

وزیر جهادکشاورزی امنیت غذایی را مسأله شماره یک حاکمیت‌ها به ویژه در سال‌های اخیر خواند و یادآوری کرد: کمترین تغییرات در رفتار سیاسی بین دولت‌های درگیر به افزایش قیمت غذا در جهان منجر می‌شود و این نشان از اهمیت موضوع تامین غذا و خود‌اتکایی در حاکمیت غذایی دارد.

وی با تکیه بر اصل خودکفایی در تامین سفره خانوار تصریح کرد: روستاییان و عشایر بخش مولد جامعه هستند و وزارت جهادکشاورزی برای حمایت از این رکن تولید، تکالیف قانونی و وظایف اجرایی بر عهده دارد و در آینده نزدیک با ایجاد تشکیلات تخصصی در توسعه و آبادانی روستا و عشایر به شکل متمرکز بر روند رفع مسایل این بخش از کشور اقدام خواهد کرد.

نوری اتخاذ هر نوع سیاست و ارایه هرگونه برنامه اجرایی در حوزه روستا و عشایر را مستلزم توجه به نقش زنان روستایی و عشایری در برنامه‌ریزی دانست و تاکید کرد: در طراحی ساختار حمایتی جدید از روستاها و عشایر؛ زنان، محور تصمیم‌سازی هستند و هر برنامه اجرایی در تولید این بخش از جامعه با توجه به نقش مادری و همسری و پس از آن در مسوولیت‌هایی که زنان در زندگی بر دوش دارند، طراحی و تدوین خواهد شد.

وی نقش زنان در توسعه جوامع و تامین غذا در زندگی عشایری و روستایی را تعیین کننده ارزیابی کرد و گفت: نقش زنان روستایی و عشایری در کاهش هدررفت غذا بارز است، در مناطق عشایری و روستایی بخش زیادی از تولید فرآورده‌های دامی و لبنی و ایجاد ارزش افزوده در محصولات تولیدی بر عهده زنان است که در کنار مسوولیت سنگین مادری و همسری به آن می‌پردازند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آمار تولید گوشت قرمز عشایری گفت: ۲۵ درصد از تولید گوشت کشور توسط ۱.۴ از جمعیت کشور که همان عشایر غیور ما هستند تولید می‌شود و همین نکته به تنهایی بر سنگین بودن وظیفه زنان در ساماندهی زندگی عشایری اشاره دارد.

نوری از مسابقه بزرگ جهانی برای تولید و تامین غذا در نظام بین‌الملل گفت و تصریح کرد: این موضوع نشانگر آن است که ما با حمایت از قشر مولد بتوانیم حاکمیت غذایی خود را برای تامین امنیت کشور و مردم در ابعاد گوناگون، افزایش دهیم.

وی در همین رابطه افزود: در دنیایی که دیگران برای استیلا حتی دارو و غذا را تحریم می‌کنند، چاره‌ای جز قوی شدن در تامین امنیت غذایی پایدار و خودکفایی نداریم و رسیدن به این مرحله، نیازمند توجه به تولید و منابع انسانی تولید است که زنان روستایی و عشایری بخش مهم آن محسوب می‌شوند.

وزیر جهادکشاورزی حمایت از صندوق‌های خرد در حوزه کشاورزی را از سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد و افزود: یازده میلیون زن روستایی و عشایری ظرفیت کم‌نظیر برای رونق تولید است و ما با هدف حمایت از زنان و توسعه صندوق‌های خرد مسوولیت پشتیبانی از مشاغل کشاورزی مورد علاقه زنان را ایفا خواهیم کرد.

در این مراسم با انعقاد قرارداد در زیربخش‌های کشاورزی از زنان نمونه در تولیدات کشاورزی تقدیر شد.

در پایان هم وزیر جهادکشاورزی از نمایشگاه زنان روستایی و عشایری و تولیدات استانی زنان بازدید کرد

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید