Iranian Agriculture News Agency

به مناسبت روز جهانی غذا:

نقش تحقیقات علوم دامی در تامین امنیت غذایی انکار ناپذیر است

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی ضمن معرفی دستاوردهای این موسسه بر نقش موثر تحقیقات علوم دامی در تامین امنیت غذایی تاکید کرد.

حسن خمیس آبادی در گفت و گو با خبرنگار ایانا ضمن تبریک روز جهانی غذا به تمام افرادی که نقش اساسی در تولید امنیت غذایی دارند ابراز امیدواری کرد که جامعه متخصصین موسسه تحقیقات علوم دامی بتوانند نقش موثری در تامین امنیت غذایی کشور داشته باشند.

وی گفت: امروزه بیش از ۳۰ درصد از تولید ناخالص کشور به محصولات کشاورزی اختصاص دارد که از این بین، حدود 6 درصد از محصولات بخش کشاورزی را ارزش افزوده تولیدات دامی تشکیل می دهند؛ و بعد از زراعت، دامپروری و تولیدات دامی دومین نقش را در تولید ناخالص ملی دارد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی تصریح کرد: یکی از ارکان اساسی در تامین امنیت غذایی، حوزه تولیدات دامی است که نقش موسسه تحقیقات علوم دامی در تحقق آن غیر قابل انکار . موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با توجه به اهمیت دام و نهاده‌های دامی درتامین امنیت غذایی، به نوبه خود توانسته است نقش خود را پررنگ‌تر کرده و سهم بسزایی در افزایش تولیدات دامی داشته باشد.

وی با بیان این که یکی از اقدامات بزرگ موسسه تحقیقات علوم دائمی در این راستا، استفاده از نهاده‌های غیر متداول در تغذیه دام طیور و آبزیان است گفت: به استفاده از این نهاده ها می توانیم در برخی از موارد کمبود نهاده های دامی را مدیریت و جبران کنیم. استفاده از ضایعات و پسماند کشاورزی و کشتارگاهی در تغذیه دام و همچنین در تامین غذای واقعی و کافی موثر است.

خمیس آبادی ادامه داد: مورد دیگر حفظ ذخایر ژنتیکی و ثبت نژادهای پر بازده است که نقش موثر در افزایش تولید و تحقق امنیت غذایی و تولید گوشت می‌توانند داشته باشد.

وی افزود: همچنین اصلاح نژادها و حفظ ذخایر بومی کشور و توسعه بهره وری زنبور عسل از دیگر برنامه‌های موسسه تحقیقات علوم دامی است. ما با هماهنگی و همراهی سایر دستگاه‌هایی متولی غذا، توانسته‌ایم علاوه بر ثبت نژادهای پر بازده در کشور، ذخایر بومی و ژنتیک کشور را حفظ کنیم.

رئیس موسسه تحقیقات علو م دامی با تاکید بر لزوم اقدامات زیربنایی با هدف توسعه تولیدات دامی گفت: اقدامات اصلاح نژادی، و نیز معرفی و تولید علوفه‌های کم آب بر برای تغذیه دام در دراز مدت می‌توانند به توسعه صنعت، کاهش هزینه‌های خوراک و افزایش تولیدات دامی، و در نهایت ایجاد امنیت پایدار غذایی نقش داشته باشند که مسیر رو به رشد آن در موسسه تحقیقات علوم دامی پیموده می شود.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید