Iranian Agriculture News Agency

عارضه خشکیدگی خوشه خرما در نخیلات شهرستان تنگستان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان گفت: عارضه پژمردگی و خشکیدگی خرما در چند سال اخیر به دلیل گرم شدن هوا، وزش بادهای گرم و خشک، کاهش کمیت و کیفیت آب آبیاری در منطقه، طولانی شدن دوره آبیاری، عدم تقویت و تغذیه اصولی درختان خرما توسط باغداران در بسیاری از نخیلات شهرستان تنگستان افزایش یافته است.

عارضه خشکیدگی خوشه خرما در نخیلات شهرستان تنگستان

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، اسلام رضایی گفت: به دنبال شدت یافتن عارضه پژمردگی خوشه خرما در بسیاری از نخیلات شهرستان تنگستان در سال جاری با حضور مهندس سبحانی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان از تعدادی نخیلات خسارت دیده از این عارضه در منطقه بازدید به عمل آمد و بررسی‌های لازم انجام شد.

رضایی افزود: عارضه خشکیدگی خوشه خرما، از اوایل مرحله خارک ( از نیمه تیرماه تا نیمه مردادماه) در نخیلات  آغاز می‌شود و هر سال خسارت‌های قابل توجهی به محصول نخیلات منطقه وارد می‌کند.

وی ادامه داد: رقم کبکاب که عمده رقم خرمای شهرستان تنگستان است نسبت به این عارضه حساس است و این عارضه بیشتر در رقم کبکاب و زاهدی مشاهده شده است.

رضایی از باغداران منطقه خواست، به‌منظور کنترل و جلوگیری از شدت یافتن عارضه، کوددهی و تغذیه درختان، تنک کردن خوشه‌ها، انجام آبیاری منظم و قراردادن تعداد خوشه‌های متناسب با توان درخت را تا حد امکان رعایت کنند.

وی همچنین به‌منظور جبران بخشی از خسارت ناشی از پژمردگی خوشه خرما به باغداران توصیه کرد: نسبت به بیمه کردن محصول خود اقدام کنند تا از این طریق مقداری از خسارت ایجاد شده ناشی از این عارضه جبران شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید