Iranian Agriculture News Agency

انتقال بیماری به انسانت از طریق حیوانات خانگی

مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر گفت: وظایف دامپزشکی در پنج هدف و 31 وظیفه تعریف شده است.

انتقال بیماری به انسانت از طریق حیوانات خانگی

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، مهدی تنگستانی مکان در نشستی که با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دامپزشکی داشت گفت: سلامت دام، حفظ رفاه دام، واکسیناسیون دام، مبارزه با بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های مشترک دام و انسان و صادرات بر اساس استانداردهای بازارهای بین المللی است. 

وی با بیان اینکه شعار ما 100 سال خدمت، یک قرن افتخار است افزود: استان بوشهر از نظر بنیه علمی بالاست و این مایه ی افتخار است. 

رئیس سازمان دامپزشکی استان بوشهر با تاکید بر ضرورت برداشت استخرهای پرورش میگو گفت: با کاهش دمای هوا و رفتن به سمت فصول سرد خطر استخرهای پرورش میگو را تهدید می‌کند. 

تنگستانی مکان با اشاره به اینکه نگهداری حیوانات خانگی در بین مردم گسترش یافته است اضافه کرد: این حیوانات بیماری های مشترک زیادی را می توانند به انسان منتقل کنند. 

وی ادامه داد: واکسیناسیون حیوانات خانگی به خصوص سگ و گربه  بسیار حائز اهمیت است. 

مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر خاطرنشان کرد: واکسیناسیون سگ هایی که توسط عشایر، دامداری های روستایی و شهرداری نگهداری می شوند را به صورت رایگان انجام می دهیم. 

تنگستانی مکان با عنوان اینکه سالانه واکسیناسیون 3میلیون راس دام را انجام می دهیم  گفت: این واکسن ها علیه بیماری های هاری، آبله، طاعون نشخوارکنندگان، تب برفکی، تب مالت و تب کریمه کنگو است. 

وی با تاکید بر اینکه در نظارت بهداشتی حساس هستیم افزود: بیماری آنفلوآنزا از بیماری های خطرناک بین طیور و انسان است که در سال های گذشته مرگ حدود ده میلیون انسان را در پی داشته است. 

مدیر کل دامپزشکی استان بوشهرخاطر نشان کرد: در این فصل پرندگان مهاجر می توانند ناقل بیماری باشند و آن را با خودشان بیاورند. 

تنگستانی مکان با اشاره به اینکه تمام سیستم های دامپزشکی دنیا حساس هستند ادامه داد: در دنیا عسل کُنار را به عنوان یک برند مرغوب می شناسند  و ما باید این امنیت را به کشورهای هدف بدهیم که هم به لحاظ بیماری و هم کیفیت هیچ مشکلی ندارد. 

وی بیان داشت: در ماه رمضان، عید قربان و عید نوروز برای حفظ سلامت مردم طرح های تشدیدی داریم. 

مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر با بیان اینکه ظرفیت دامپزشکی ظرفیت محدودی است افزود: وجود آزمایشگاه های خصوصی بسیار مورد نیاز است و اگر نباشند ما نمی توانیم کارهای توسعه ای را انجام بدهیم.

 

خبرنگار: محمد بحرینی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید