Iranian Agriculture News Agency

خیز دامپزشکی ایران برای سده پیش رو

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به نیازهای علمی روز دامپزشکی ایران، از برنامه‌ریزی برای بنیان‌گذاری دامپزشکی نوین کشور در قرن پیش رو خبر داد.

خیز دامپزشکی ایران برای سده پیش رو

به گزارش خبرنگار ایانا، مجتبی نوروزی در آیین افتتاح بیست و یکمین کنگره دامپزشکی ایران که امروز سه شنبه به همت جامعه دامپزشکان کار خود را آغاز کرد، ضمن تبریک روز معلم و روز جهانی کارگر گفت: امنیت و ایمنی غذایی از دغدغه‌های بزرگ سران تمام کشورهای دنیا است.

وی افزود: گسترش شهرسازی و تغییر ترجیحات غذایی در کشورهای در حال توسعه با توجه به منابع آبی و خاکی محدود، لزوم شناسایی امکانات بخش دامپروری و کشاورزی و برطرف کردن عوامل بازدارنده تولید غذا را آشکار می‌کند.

وی افزایش آمار گرسنگی در جهان، عدم وجود تعادل در رژیم غذایی و تخریب محیط زیست را سه چالش عمده غذایی در جهان قلمداد کرد و گفت: تهدیدات ایمنی جدید مواد غذایی به طور مداوم در حال ایجاد است. تغییرات در تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی، تغییرات در محیط زیست عوامل بیماری‌زای غذایی جدید و در حال ظهور، مقاومت ضد میکروبی مواد غذایی را به چالش کشیده است.

رئیس سازمان دامپزشکی تاکید کرد: در حوزه دام و دامپزشکی به‌عنوان تامین کننده سلامت دام و در نهایت انسان از طریق تامین بخشی از نیازمندی‌های غذایی، با توجه به بروز تغییرات اقلیمی، باید شاهد ظهور بیماری‌های نوپدید و بازپدید، تغییر چهره بالینی بسیاری از بیماری‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها و جهش‌های ژنی در ژنوم عوامل بیماری‌زا باشیم.

وی ادامه داد: پیشکسوتان و اساتید دامپزشکی بار سنگینی را از این حیث بر عهده دارند. برگزاری کنگره‌های علمی از این دست می‌تواند ما را در انجام وظیفه حفظ امنیت و ایمنی غذا بسیار کمک کنند که این باعث افتخار دامپزشکی کشور است.

نوروزی خاطرنشان کرد: اگر امروز سازمان دامپزشکی کشور موفقیتی در زمینه پیشگیری و درمان جمعیت دامی و سلامت مردم حاصل کرده، نتیجه پیاده‌سازی یافته‌های علمی و تحقیقاتی اساتید دامپزشکی است.

وی بهداشت و امنیت غذایی، بیولوژی و بهداشت عمومی، بیماری‌های نوپدید و بازپدید، حفظ دام‌های بزرگ و کوچک، بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم، بهداشت و بیماری‌های آبزیان، طب حیوانات وحش و محیط زیست، علوم آزمایشگاهی و آسیب شناسی، داروها و مواد بیولوژیک، تغذیه و خوراک دام طیور و آبزیان، فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی و دانش بنیان و رفاه دام و حقوق حیوانات،و امور صنفی و آموزشی را از محورهای مورد انتظار سازمان دامپزشکی کشور برای پرداختن در کنگره دانست.

نوروزی یادآور شد: سازمان دامپزشکی کشور به دنبال باز مهندسی در فرایندهای سازمانی، ساختارها و مدیریت‌های تشکیلاتی است و از طرفی با تاسیس مرکز تحقیقات بیماری‌های دام و فرآورده‌های دامی به دنبال بنیانگذاری دامپزشکی نوین در قرن اخیر است.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید