Iranian Agriculture News Agency

کاهش وابستگی به واردات نهاده جو با برداشت سبز

رئیس بخش تحقیقات تغذیه دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: کاهش وابستگی به واردات نهاده‌های دامی تأمین‌کننده انرژی با اصلاح الگوی برداشت جو امکان‌پذیر است.

کاهش وابستگی به واردات نهاده جو با برداشت سبز

علیرضا آقاشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به این‌که دانه جو یکی از نهاده‌های مهم دامی است که کشور در تأمین آن وابستگی کمتری به واردات دارد بیان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، حدود سه تا چهار درصد دانه‌های جو در هنگام برداشت از کمباین‌ها می‌ریزند. درصورتی‌که این ۴ درصد ضرب‌در آمار تولید سال محصول جو (2500 هزار تن) شود، رقمی معادل 127 هزار تن جو خواهد شد.

وی افزود: اگر عدد بهبود بهره‌وری در زراعت دیم و آبی را هم به شکل کاملاً واقع‌بینانه اضافه کنیم، افزایش تولید بدون هیچ تغییری در شرایط زراعت و فقط با افزایش بهره‌وری باعث کاهش وابستگی کشور به واردات خواهد شد.

 رئیس بخش تحقیقات تغذیه دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی گفت: رویکرد دیگری که می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری نهاده جو به‌عنوان خوراک دام شود، برداشت سبز (قصیل) این محصول زراعی است. درصورتی‌که جو به روش مرسوم برداشت شود، ارزش غذایی دانه جو افزایش پیدا می‌کند ولی ساقه و برگ این گیاه به‌شدت کیفیت خود را از دست می‌دهد.

آقاشاهی ادامه داد: درحالی‌که اگر جو به‌صورت قصیل یا جوی نارس و زمانی که دانه آن خمیری شد برداشت شود، ازآنجاکه محصول به مرحله رسیدگی فیزیولوژیک نمی‌رسد، آب زراعی کمتری استفاده می‌کند که این آب می‌تواند به سمت کشت سایر محصولات هدایت شود

وی افزود: از سوی دیگر در چنین شرایطی، آب موجود در بافت خود گیاه در معرض نور آفتاب خشک نمی‌شود و آب بیشتری از طریق این گیاه به دام می‌رسد. همچنین زمانی که جو به‌صورت سبز برداشت می‌شود، علاوه بر حفظ آب موجود در گیاه، محصول برداشت‌شده به شکل سبز، به‌مراتب از قابلیت هضم بهتری برای دام برخوردار است. به عبارتی هم از منظر اقتصاد آب و هم دام، بهره‌وری بالاتر می‌رود.

رئیس بخش تحقیقات تغذیه دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات انجام‌شده در این موسسه که امسال نیز در مقیاس بزرگ و در سطحی بالغ‌بر دو هکتار تکرار می‌شود، هم صرفه اقتصادی برای زارع و هم بهره محصولی برای دامداران بهره‌بردار، زمانی که جو به‌صورت سبز برداشت می‌شود افزایش معناداری دارد و برآیند کل انرژی و پروتئین در سطح هکتار حدود 20 درصد بالاتر است و دیگر نگرانی از بابت ارزش غذایی پایین کاه نیز وجود نخواهد داشت.

وی بابیان این‌که طی دو سه سال اخیر بسیاری از کشاورزان و دامداران به برداشت سبز روی آوردند گفت: البته چنین سازوکاری برای همه نقاط کشور توصیه نمی‌شود؛ اما به نظر می‌رسد که این نوع عملکرد برای کشت و صنعت‌ها و یا بخش‌هایی که دامدار-کشاورز هستند مزیتی است که می‌تواند فرهنگ‌سازی شود تا به کاهش وابستگی ما به واردات غلات به‌ویژه جو و همچنین ذرت کمک کند.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید