Iranian Agriculture News Agency

تأمین به‌موقع نهاده شکر ضرورت حیات صنعت زنبورداری است

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور در معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، بر ضرورت تأمین به‌موقع نهاده شکر برای زنبورداران به هدف حفظ صنعت زنبورداری کشور تأکید کرد.

تأمین به‌موقع نهاده شکر ضرورت حیات صنعت زنبورداری است

حسین اکبرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به این‌که تأمین نهاده شکر زنبورداران یکی از دغدغه‌های مهم فعالان این صنعت است تصریح کرد: هر کلنی زنبورعسل در طول سال در شرایط عادی دست‌کم به ۱۰ کیلوگرم شکر نیاز دارد که این میزان در شرایط خشک‌سالی، یا بارندگی‌های بی‌موقع یا بروز گردوغبار که مانع از پرواز زنبور می‌شوند تا 20 کیلوگرم در سال نیز قابل‌افزایش است.

وی با تأکید بر این‌که این میزان شکر برای تولید عسل نیست و صرفاً برای زنده ماندن زنبور مصرف می‌شود افزود: زنبورعسل یک نهاده زنده برای بخش کشاورزی است و مصرف شکر برای استفاده زنبور در فصول سرد سال برای تغذیه پاییزه و زمستان گذرانی و نیز آغاز بهار که هنوز گیاهان شکوفه نکرده‌اند برای تحریک ملکه زنبورعسل برای تولیدمثل و جمعیت سازی است.

وی توضیح داد: زنبورداران با استفاده از مکمل‌های پروتئین و کیک جانشین گرده، پروتئین موردنیاز زنبور را فراهم می‌کنند و انرژی موردنیاز این حشرات در این دوره‌ها از طریق نهاده شکر تأمین می‌شود. بر این اساس دسترسی زنبورداران به شکر در این دوره‌ها برای حفظ حیات زنبور به‌عنوان عامل گرده‌افشانی جهت تولید محصولات زراعی و باغی بخش کشاورزی نیز ضروری است.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور بیان کرد: در شرایط فعلی تأمین شکر از طریق سامانه بازار گاه انجام می‌شود و زنبورداران می‌توانند توسط تشکل‌های استانی یا شهرستانی کد کاربری و رمز عبور سامانه بازار گاه را با هماهنگی معاونت بهبود تولیدات دامی استان از طریق معاونت توسعه بازرگانی استان دریافت کرده و بر اساس تخصیص سهمیه‌ای که از طریق معاون توسعه بازرگانی وزارت متبوع تأمین و بارگذاری می‌شود شکر موردنیاز خود را مستقیماً از بازرگان و یا کارخانجات قند و شکر خریداری کنند.

وی با تأکید بر این‌که بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی اولویت تأمین شکر زنبورداران بعد از خانوار است گفت: این به این معنی است که پس از تأمین شکر خانوار، باید شکر موردنیاز زنبورداران تأمین شود و شکر موردنیاز صنوف و صنایع اولویت سوم خواهد بود که این اولویت در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها قرار دارد.

 اکبرپور گفت: در فصل بهار امسال متأسفانه به دلیل افزایش قیمت این نهاده و عدم همکاری کارخانجات در ارسال به‌موقع محموله شکر خریداری‌شده در زمان مقرر تحویل تشکل‌های مربوط نشده است. این در حالی است که تأمین نهاده شکر برای زنبوردار در همان مقاطع ضروری است و در بازار آزاد نیز شکری وجود ندارد که زنبوردار نیاز ضروری خود را مقاطع حساس برطرف کند.

وی افزود: از ابتدای اسفندماه سال گذشته نیز بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، شکر از شمول ارز ترجیحی خارج و از تالار اول به تالار دوم انتقال پیدا کرد که این باعث افزایش قیمت این نهاده استراتژیک برای صنعت زنبورداری و افزایش هزینه‌های تولید شده است. در حال حاضر تا این لحظه از ابتدای بهمن‌ماه حدود 10 هزار تن نهاده شکر توسط تشکل‌های استانی خریداری‌شده و بهای آن‌هم در بستر سامانه بازار گاه توسط تشکل‌های ملی و استانی پرداخت‌شده است که بخشی از این میزان هنوز توسط کارخانه جات به تشکل‌های زنبورداران تحویل نشده است.

وی تحویل هر چه سریع‌تر شکر خریداری شده توسط زنبورداران را از طرف کارخانجات خواستار شد.

اکبرپور گفت: بر اساس آخرین اطلاعات تولید در سرشماری انجام‌شده در سال ۱۴۰۲، مقدار ۱۲۱ هزاران عسل در سطح کشور تولیدشده است و بر اساس آخرین آمار فائو در سال 2022 ایران به لحاظ تعداد کلونی رتبه چهارم و از نظر تولید رتبه سوم دنیا را دارا است.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید