Iranian Agriculture News Agency

توسعه صنعت زنبورداری با تکیه‌بر تشکل‌ها

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی ضمن تأکید بر اهمیت نقش تشکل‌ها در توسعه صنعت زنبورداری، بر لزوم تشکیل زنجیره ارزش محصولات زنبورعسل تأکید کرد.

توسعه صنعت زنبورداری با تکیه‌بر تشکل‌ها

محمدابراهیم حسن نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بابیان این‌که توجه به موضوعات اقتصادی و فرهنگی، نحوه مشارکت مردم و ظرفیت‌های آن در حوزه توسعه صنعت زنبورداری را مشخص می‌کند گفت: تشکل‌ها کانون اصلی تحقق هدف مشارکت حداکثری بخش خصوصی خواهند بود.

وی افزود: سیاست این معاونت در توسعه صنعت زنبورداری، بهره‌گیری از مشارکت مردم و استفاده از ظرفیت آنان، مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید محصولات دارویی و بهداشتی بر پایه محصولات زنبورعسل شامل ژله رویال، بره موم، زهر و ... است که به‌طور کامل توسط بخش خصوصی محقق می‌شود.

حسن نژاد ادامه داد: توسعه مراکز تولید ملکه اصلاح نژادی که تماماً با درخواست بخش خصوصی از طریق سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی صورت می‌گیرد، صدور شناسنامه زنبورداری از طریق اتحادیه‌های استانی از طریق درگاه ملی مجوزها و بستر سامانه سماک و پیگیری افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور بخشی از برنامه‌های در حال اجرای معاونت امور تولیدات دامی در این حوزه است.

وی فعالیت‌های توسعه‌ای و تأمین ملزومات تشکل‌های زنبورداری و نیز، ارتقای مهارت و توانمندی زنبورداران با اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی، با استفاده از ظرفیت تشکل‌های ملی و استانی را بخش دیگری از برنامه‌های این معاونت باهدف توسعه صنعت زنبورداری کشور قلمداد کرد.

 

برنامه ریزی برای بهبود فضای کسب و کار صنعت زنبورداری

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی گفت: باهدف بسترسازی‌ و رفع نیازمندی‌های قانونی و ساختاری مشارکت در صنعت زنبورداری، طراحی طرح بهبود فضای کسب‌وکار در دستور کار است. برای رسیدن به این مهم، شناخت ارکان اصلی کسب‌وکار ضروری است که با پیگیری ایجاد و استقرار زنجیره ارزش محصولات زنبورعسل در راستای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تشکل‌های مردم‌نهاد محقق خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مجوز این زنجیره‌ها به‌طور کامل با درخواست بخش خصوصی یعنی تولیدکنندگان و توسط نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان صادر می‌شود.

حسن نژاد افزود: ارتقاء کیفی کندوهای زنبورعسل، یعنی بهسازی و نوسازی کندوها مؤلفه دیگری است که با افزایش بهره‌وری تولید، از طریق مشارکت تولیدکنندگان بخش خصوصی و دریافت تسهیلات لازم محقق می‌شود.

 

لزوم تامین به موقع نهاده شکر

وی عدم برقراری خط اعتباری یا ردیف تسهیلاتی، عدم لحاظ مشوق برای رشد صادرات عسل و همچنین عدم دسترسی به‌موقع نهاده‌های یارانه‌ای مانند شکر و دارو را ازجمله مشکلاتی که پیش روی صنعت زنبورداری کشور دانست و افزود: وجود داروها و عسل‌های تقلبی، عدم تأمین اعتبار بیمه تأمین اجتماعی زنبورداران نیز بخش دیگری از این مشکلات هستند.

معاون امور تولیدات دامی با اشاره به همکاری و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها در این حوزه گفت: عموماً به‌منظور استفاده از خرد جمعی و بررسی همه‌جانبه باهدف کاهش مخاطرات اجتماعی و لحاظ کردن ضوابط بهداشتی و حقوقی در تدوین دستورالعمل‌ها و سیاست‌های سالانه، همکاری متقابل و پیوسته با دستگاه‌های ذی‌ربط به‌ویژه سازمان دامپزشکی کشور، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان غذا و دارو و سازمان‌ها و معاونت‌های تخصصی درون وزارتی برقرار است.

 

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید