Iranian Agriculture News Agency

تامین ایمنی غذا با سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات بهداشتی دامپزشکی

همزمان با عید سعید قربان سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات بهداشتی دامپزشکی رونمایی شد.

تامین ایمنی غذا با سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات بهداشتی دامپزشکی

سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات بهداشتی دامپزشکی استان تهران، روز گذشته در حاشیه بازدید از طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی و شرعی سازمان دامپزشکی کشور در حضور معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور، معاون رئیس‌کل دادستانی استان تهران و مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی رونمایی شد.

 

لزوم افزایش اعتبارات سازمان دامپزشکی

معاون رئیس‌کل دادستانی استان تهران در این نشست، با توجه به اهمیت نقش سازمان و کارشناسان دامپزشکی در تأمین بهداشت فراورده‌های خام دامی و مواد غذایی گفت: ورود حداکثری سازمان دامپزشکی در این سال‌ها این اهمیت را نه‌تنها به دستگاه‌های حاکمیتی و سازمان‌های متولی نظارت، بلکه به مردم جامعه شناسانده است.

محمدرضا پسندیده افزود: اهمیت نظارت‌های بهداشتی در تولید و توزیع فراورده‌های خام دامی بر همه شناخته‌شده است و دادستانی استان تهران هر آنچه در توان دارد برای اجرای برنامه‌های سازمان دامپزشکی به میدان آورده و به میدان خواهد آورد.

وی تأکید کرد: سازمان دامپزشکی نه‌تنها به حمایت قضایی، بلکه حمایت سایر نهادهای حاکمیتی و متولیان امر تأمین بودجه، هم برای سازمان دامپزشکی و هم ادارات کل احتیاج دارد. برای سازمان دامپزشکی و ادارات زیرمجموعه باید بودجه‌های مضاعفی در نظر گرفته شود و تأمین مالی‌های بسیار گسترده‌ای تحقق پیدا کند.

پسندیده بابیان این‌که سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات بهداشتی دامپزشکی بدون شک دغدغه‌ نهادهای نظارتی را برطرف خواهد کرد ادامه داد: در حال حاضر این سامانه درون‌سازمانی است؛ ولی بنا به گفته کارشناسان دامپزشکی امکان به اشتراک قرار دادن اطلاعات آن وجود دارد.

وی تصریح کرد: اقدامات و پیگیری‌های دامپزشکی قطعاً درجاهایی نیاز به ورود واحدهای تعزیراتی و قضایی برای حمایت از سازمان دامپزشکی در اجرای حداکثری و بهترین حالت در وظایف دارد. همچنین در صورت برخط شدن این سامانه امکان اشتراک اطلاعات آن با پلیس امنیت اقتصادی نیز وجود خواهد داشت.

 

مبارزه با گران‌فروشی در عید قربان

مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: بازار تهران جامعیت کشوری دارد و درزمینهٔ تأمین مرغ بیش از ۱۵ استان تولیدات خود را به تهران صادر می‌کنند.

مسعود امرالهی در ارتباط باعرضه دام بهداشتی در مراکز عرضه در عید قربان گفت: بر اساس دستور وزیر ما در سراسر کشور ا اجازه سازمان دامپزشکی به موضوع ورود پیدا کردیم و در تمام جایگاه‌های عرضه دامی که در سراسر کشور تعبیه‌شده‌اند به‌صورت جدی با گران‌فروشی برخورد کردیم.

 

پیشگیری از بروز بیماری‌ها بر عهده بخش کشاورزی است

معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه این نشست، بر نقش دامپزشکی در تأمین سلامت غذا و پیشگیری از بروز بیماری‌ها در جامعه تأکید کرد و گفت: برای تأمین سلامت جامعه باید به‌سلامت مواد غذایی و بخش کشاورزی توجه شود.

مجتبی نوروزی ادامه داد: منابع تولید و خوراک هر کشوری در اختیار بخش کشاورزی است و ازاین‌رو اگر می‌خواهیم مشکلات بهداشتی کشور در حوزه تغذیه حل شود باید برای حوزه وزارت جهاد کشاورزی در خصوص دام و حفظ نباتات اهمیت بیشتری قائل باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بابیان این‌که در سال ۱۳۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود گفت: ۱۷ میلیون تن از این محصولات در حوزه دام و فرآورده‌های دامی هستند.

 

لزوم مدیریت جمعیت سگ‌های پرسه‌زن

نوروزی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکل بیماری هاری با افزایش سگ‌‌های پرسه‌زن در سطح شهرها اشاره کرد و از شهرداری‌ها خواست درزمینهٔ مدیریت و کنترل جمعیت این سگ‌ها اقدام کنند.

وی بابیان این‌که سالانه نزدیک به یک‌میلیون قلاده سگ واکسینه می‌شوند افزود: وظیفه حفظ سلامت سگ‌های صاحب دار و حیوانات خانگی با سازمان دامپزشکی است ولی قانون، مدیریت جمعیت سگ‌های پرسه‌زن را بر عهده شهرداری‌ها گذاشته است که این در دوران حاضر با گسترش بیماری‌های نوپدید و بازپدید اهمیت بیشتری دارد.

 

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید