Iranian Agriculture News Agency

تولید 900 هزار تنی گوشت قرمز

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور از تولید ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز و بیش از ۱۲ میلیون تن شیر خام در سال 1402 ذیل برنامه‌های مرکز اصلاح نژاد معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

تولید 900 هزار تنی گوشت قرمز

عباس اکبری شریف در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: مرکز اصلاح نژاد دام کشور متولی تولید گوشت قرمز در کشور بوده و تنظیم بازار گوشت قرمز بر عهده معاونت بازرگانی وزارت مطبوع است. هرساله پیش‌بینی میزان تولید گوشت قرمز به معاونت مذکور ارسال‌شده و بر اساس نیاز کل برنامه‌ریزی می‌شود.

وی بابیان این‌که اصولاً پرورش دام سبک در همه دنیا بر پایه استفاده از مراتع شکل می‌گیرد گفت: در طی قرون متمادی و به دلیل اقلیم گرم و خشک کشور اکو تیپ‌های دام سبک سازگار در هر اقلیم در کشور ایجادشده است. لذا صرف‌نظر کردن از مراتع برای پرورش دام سبک کلاً منتفی بوده و برنامه‌ریزی‌ها بر اساس شرایط موجود انجام‌شده است. بااین‌وجود پرورش دام سبک در قالب سامانه صنعتی و غیر وابسته به مراتع در کشور در حال انجام بوده و طرح‌ها و پروژه‌های مربوط به آن از دهه ۹۰ خورشیدی در حال اجراست.

شریف یکی از مهم‌ترین طرح‌های در حال اجرای مرکز را بهبود مدیریت تولیدمثل در دام سبک عنوان کرد و گفت: این طرح باهدف گرفتن تعداد بره بیشتر از هر رأس دام مولد و افزایش تولید گوشت قرمز اجرایی می‌شود. در دام سنگین نیز اجرای پروژه‌های پرورش گاوهای دومنظوره و همچنین ترمینال کراس برافزایش تولید گوشت قرمز مؤثر است.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور، تولید ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز و بیش از ۱۲ میلیون تن شیر خام را از دستاوردهای این مرکز در سال 1402 قلمداد کرد که با اجرای طرح ترمینال کراس در دامداری‌های کشور و تغییر نسبت جمعیت گاو نژاد هولشتاین و افزایش جمعیت گاوهای دومنظوره ایجاد دامداری‌های صنعتی برای پرورش دام سبک ‌پربازده محقق شده است.

شریف افزایش معنی‌دار هزینه‌های عوامل تولید گوشت قرمز در واحدهای پرورشی و اثرپذیری شدید تولید گوشت قرمز از خشک‌سالی پی‌درپی به‌ویژه در استان‌های قطب دام‌پروری را از معضل‌های بخش دام‌پروری کشور دانست و افزود: ضعف جدی در تأمین منابع تسهیلاتی مناسب و اعتبارات و عدم تخصیص به‌موقع آن، افزایش نسبی محدودیت در استفاده از منابع پایه تولید شامل خوراک دام، آب‌وخاک، ساختار سنتی نظام تولید گوشت قرمز کشور و پایین بودن بهره‌وری دام‌ها و مدیریت پرورشی در واحدها و همچنین نوسانات ارزی و وابستگی قیمت بخشی از هزینه‌های تولید به‌ویژه نهاده‌های خوراک دام به نرخ ارز از معضلات دیگر اثرگذار بر بخش تولید محصولات دامی هستند.

 

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید