Iranian Agriculture News Agency

در راستای واگذاری وظایف تصدی گری دولت به بخش خصوصی

تفاهم نامه سازمان شیلات ایران و اتحادیه تولید و تجارت منعقد شد

سازمان شیلات ایران در قالب تفاهمنامه‌ای بخشی از امور تصدیگری مربوط به زنجیره ارزش تولیدات صنعتی فراوری و عرضه آبزیان را به اتحادیه تولید و تجارت آبزیان واگذار کرد.

تفاهم نامه سازمان شیلات ایران و اتحادیه تولید و تجارت منعقد شد

 

به گزارش خبرنگار ایانا سازمان شیلات ایران برخی از امور تصدیگری مربوط به زنجیره ارزش تولید صنایع و تجارت آبزیان پرورشی بر اساس ضوابط مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغی و اعلامی را به مدت ۵ سال به اتحادیه تولید و تجارت آبزیان واگذار کرد.

سید حسین حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، با تاکید بر اهمیت تنظیم گری در صنعت شیلات کشور با استفاده از ابزارهای نوین مانند سیستم های هوشمند یا سامانه ها گفت: با توجه به شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم، قاعده مشارکت مردم این است که دولت وظایف تصدی گری خود را به مردم سپرده، و مدیریت بخش تولید و مصرف را به تشکل ها واگذار کند.

وی افزود: یکنواختی تولید و مصرف موضوع اهمیت دار دیگری است که در صورت تحقق باعث قوت قلب بخش تولید و عرضه محصولات شیلاتی شده و این تنها در قالب زنجیره قابلیت اجرا دارد. اگر هدف ما معرفی پروتئین آبزیان به عنوان یکی از پروتئین‌های اصلی سفره است، باید تولید منظم، یکنواخت و پایدار داشته باشیم.

رئیس سازمان شیلات با اشاره به نقش آمار صحیح در مدیریت زنجیره ارزش گفت: آمار درست، دقیق و مبتنی بر مبانی فنی در بسیاری از موارد حتی اگر کاهشی نیز باشد ارزشمند، مفید و راهگشا است.

حسینی با اشاره به ماموریت‌های سازمان شیلات ایران شامل توسعه تولید دریا محور، توسعه سواحل مکران، و جزایر جنوبی کشور گفت ما در صورتی در انجام این ماموریت‌ها موفق خواهیم بود که افراد مجرب و با سابقه در کنار سرمایه‌گذاران جدید قرار گرفته و آنها را به چشم رقیب نبینند. ما باید با جذب و حمایت سرمایه گذاران جدید، منافع صنف و کشور را محقق کنیم.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: با توجه به تاکید مقامات عالی کشور بر توسعه دریا محور، من آینده صنعت شیلات را روشن می‌بینم. در حال حاضر با توجه به امگان ارزآوری و تامین غذا و امنیت غذایی توسط صنعت شیلات، نگاه ویژه‌ای به حکمرانی شیلاتی وجود دارد که باید به آن به چشم یک فرصت بنگریم.

علی اکبر خدایی مدیرعامل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در این نشست گفت: این اتحادیه همواره ارتباط مناسبی با سازمان شیلات ایران، سازمان دامپزشکی کشور و وزارت جهاد کشاورزی داشته، و همیشه به عنوان تنظیم گر رابط بین صنف و دولت بوده است. ما به عنوان بازوی اجرایی در کنار سازمان شیلات و سایر تشکل‌های فعال در حوزه آبزی پروری در کشور هستیم.

وی با اشاره به گلایه تولید کنندگان از مشکلات در تامین بچه میگو و خوراک با کیفیت گفت: در حال حاضر خوراک حدود ۶۰ درصد هزینه‌های تولید را شامل می‌شود و رتبه‌بندی کارخانجات خوراک دام، چندان دردی از تولید کننده برای تشخیص خوراک با کیفیت دوا نمیکند. تنها رهگیری و رهیابی است که می‌تواند در عمل، ثابت کننده ضریب تبدیل واقعی تولیدات کارخانجات خوراک در مزرعه باشد که این از طریق رصد سامانه ای قابل دستیابی است.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید