Iranian Agriculture News Agency

در دولت سیزدهم محقق شد:

افزایش 73 درصدی اعطای مجوز صادرات دام و محصولات دامی

معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور از کاهش واردات دارو و مواد بیولوژیک دامپزشکی در کنار افزایش اعطای مجوز صادرات فراورده های دامی و دام در دولت سیزدهم خبر داد.

افزایش 73 درصدی اعطای مجوز صادرات دام و محصولات دامی

مجتبی نوروزی در گفت و گو با خبرنگار ایانا، افزایش ۷۳ درصدی مجوزهای صادراتی دام و محصولات دامی از 19 هزار و ۷۷۶ فقره در سال ۱۴۰۰ به 24 هزار و۲۸۵ فقره را از دستاوردهای دولت سیزدهم سازمان دامپزشکی قلمداد کرد.

وی افزود:از طریق اعمال ضوابط بهداشتی، اعتباربخشی و رتبه‌بندی ۱۳۱ واحد تولیدی مرتبط با این سازمان، ضمن تضمین سلامت فراورده‌های تولیدی جهت مصرف داخلی، افزایش این میزان صادرات محقق شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: انجام دو میلیون و 370 هزار مورد آزمایش‌های تشخیصی و کنترل بهداشتی مواد غذایی با منشا دامی، از طریق ارتقاء آزمایشگاه‌های تشخیص و مرجع و مراکز بیماری‌های دامی و راه‌اندازی اولین آزمایشگاه سطح ۳  در  دولت سیزدهم، ضمن تشخیص به موقع و سریع بیماری‌های دامی و کنترل بهداشتی فراورده‌های خام دامی، روند ترخیص کالاهای وارداتی را از ۱۵ روز به ۷ روز کاهش داده است.

وی ادامه داد: انجام ۷۶۶۱ مورد آزمایش در قالب پایش باقیمانده‌های دارو،  سموم و فلزات سنگین در عسل، ماهیان سردابی و گرمابی و میگو و همچنین اعتباربخشی بین المللی برای آزمون‌های مرتبط که باعث تداوم صادرات این محصولا در سال ۱۴۰۲ شده است از جمله اقدامات این سازمان طی سه سال گذشته است.

نوروزی با تاکید بر حمایت سازمان دامپزشکی از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه دارویی و تاسیس ۳۶ شرکت دانش بنیان در سال ۱۴۰۲ افزود: این امر به کاهش واردات واکسن‌ها و داروهای مصرفی دامپزشکی منتج شده است. به نحوی که بیش از ۹۵ واکسن‌های دامی در داخل کشور تولید شده و واردات واکسن های طیور کاهش 5 درصدی داشته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور انعقاد ۹ فقره تفاهم‌نامه‌های همکاری در زمینه بهداشت دام و دامپزشکی با سایر کشورها را نیز دلیل تسهیل خدمات بهداشتی و صادرات محصولات دامی به این کشورها قلمداد کرد.

وی ارائه ۳۵ میلیون خدمت از قبیل واکسیناسیون، سمپاشی بر علیه بیماری‌های انگلی و تشخیص و درمان دام‌های بیمار در قالب اجرای اردوهای جهادی در کلیه مناطق کشور را نیز از اقدامات با ارزش این سازمان دانست.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید