Iranian Agriculture News Agency

نیازمندی‌های توسعه پایدار صنعت طیور

رئیس هیأت مدیره کانون دانش، صنعت و بازار صنعت مرغداری را در توسعه صادرات پایدار محصولات طیور دانست.

نیازمندی‌های توسعه پایدار صنعت طیور

مصطفی سید مصطفوی در گفتگو با خبرنگار ایانا بابیان این‌که دولت چهاردهم باید نگاه ویژه‌ای به صنعت طیور کشور داشته باشد گفت: با توجه به ساختار خرد مالکی و مدیریت های مجمع الجزایری در این صنعت، و نیز بازار کاملاً رقابتی، فروش محصولات  در هر مقطع ولو در گران‌ترین شرایط بازار، حداقل قیمت است. در حالی که هزینه‌های آن به خصوص مواد اولیه خوراک به دلیل عدم تخصیص، تامین و پرداخت به موقع ارز مورد نیاز، اغلب حداکثری بوده و به همین دلیل سود این صنعت در قیاس با اهمیت آن همواره بسیار پایین است. 

وی افزود: در همین چهارچوب ریسک‌های متعددی مانند بیماری‌ها، فروش‌های اعتباری، تغییر نرخ ارز و مشکلات بعدی ناشی از افزایش نقدینگی مورد نیاز و تعدد مراکز تصمیم گیری به آشفتگی این صنعت دامن می‌زند.

رئیس هیأت مدیره کانون دانش، صنعت و بازار صنعت مرغداری گفت:اسناد بالادستی مثل برنامه چهارم و پنجم و ششم توسعه و سند چشم انداز در افق ۱۴۰۴ روند توسعه و رشد تولید این صنعت تا بیش از ۶ درصد در سال پیش بینی کردند و از سوی دیگر نرخ رشد جمعیت به حدود یک درصد تقلیل یافته است که با این روند در سال جاری اهداف پیش‌بینی شده در انتهای برنامه توسعه هفتم زودتر محقق و در سال ۱۴۰۴ تولید سرانه گوشت مرغ بالای ۳۵ و تخم مرغ به بالای ۱۶ کیلو خواهد رسید.

وی تصریح کرد: این تولیدات را کشورهایی که با درآمد سرانه بالاتر از ۲۰ هزار دلار در سال می‌توانند مصرف کنند در حالی که درآمد سرانه کشور ما عملاً کاهش یافته و با حذف یارانه‌ها شاید به کمتر از ۵۰۰۰ دلار در سال هم برسد.بنابراین یا باید از رشد تولید کاسته شود، که این بر خلاف منویات مقام معظم رهبری است، یا درآمد سرانه اضافه شده که دارای الزامات خاصی است و یا با حفظ رشد تولید، امکانات صادراتی حداقل ۲۵ درصد از تولید از هم اکنون فراهم شود. 

وی افزود: سرمایه‌گذاری جدید در این‌گونه واحدها و حتی در برخی واحدهای فعال با عملکرد ضعیف، باهدف بهینه‌سازی و نوسازی با استفاده از فنّاوری‌های نوین در صنعت، تحت نظر مهندسین مشاور و مدیران فنی ضروری به نظر می‌رسد که بالغ‌بر ۶۰۰ همت در طی دوره ریاست رئیس دولت چهاردهم برای این منظور اعتبار لازم است.

سید مصطفوی ادامه داد: در طی این مدت واردات گوشت مرغ و تخم‌مرغ در صورت نیاز (با وجود افزایش تولید در این مقطع واردات انجام می شود.)، باید با گران‌ترین نرخ ارز و یا با تعرفه‌ای که از ۴۰ درصد در سال اول شروع می‌شود و هرساله ۱۰ درصد از نرخ تعرفه کاسته شود انجام شود؛ تا زمانی که نرخ تعرفه صفر می‌شود، صنعت نیز نوسازی شده و تولیدی منطبق با استانداردهای جهانی عرضه کند.

رئیس هیأت مدیره کانون دانش، صنعت و بازار صنعت مرغداری با اشاره به این‌که در این مورد از قوانین موجود مانند هدفمندی یارانه‌ها، قانون افزایش بهره‌وری و سایر قوانین می‌توان بهره گرفت اضافه کرد: در طی این مدت با اصلاح الگوی مصرف به‌خصوص در گوشت مرغ که با کاهش سن کشتار، بهبود ضریب تبدیل، کاهش تلفات دوره پرورش، کاهش مصرف سوخت فسیلی، کاهش دارو و واکسن و هزینه‌های سربار نهایتاً به کاهش قیمت تمام‌شده و به بهبود عملکرد منتج می‌شود.

سید مصطفوی در ارتباط با سازوکار مناسب برای بیمه صنعت مرغداری بیان کرد: با اصلاحی در ماده‌واحده تبصره ۸ الحاقی به قانون بیمه کشاورزی، خسارت فقط به بیماری‌های غیرقابل‌کنترل و فراگیر جهانی، اما تمام و کمال، شامل حتی حقوق و دستمزد ایام تعطیلی واحد به کارکنان و مدیران واحد به کارکنان و مدیران واحدهای خسارت‌دیده پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: بستر فعالیت زنجیره‌های تولیدی می‌بایست چنان فراهم شود که باسیاست‌های تشویقی و حمایتی مرغداران، با آغوش باز از طرح‌های زنجیره‌ای استقبال کنند.

رئیس هیأت مدیره کانون دانش، صنعت و بازار صنعت مرغداری تأکید کرد: با نگاه برنامه‌ای دولت که باید دستور کار غیرقابل تغییر باشد، بدون دخالت در امور اجرایی در برنامه‌ریزی‌ها، با تدوین چشم‌انداز واقع‌گرایانه و تعیین اهداف استراتژیک صنعت، تشویق و ترغیب به صادرات دائمی همراه با پرداخت یارانه صادراتی ولو حداقل در مراحل اولیه، به‌اضافه تلاش و همکاری دفاتر سیاسی و نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در کشورهای دیگر در جهت تسهیل امر صادرات ضروری است.

وی افزود: تأمین اعتبارات به‌موقع و ارزان‌قیمت موردنیاز جهت سرمایه‌گذاری و نوسازی واحدها و نیز تأمین و تخصیص و پرداخت به‌موقع ارز موردنیاز برای تأمین مواد اولیه، حمایت‌های لازم از تحقیقات کاربردی در صنعت و آموزش و ترویج آن‌ها، نهادینه کردن حضور نمایندگان واقعی تشکل‌ها در مراجع تصمیم‌گیری و واگذاری امور اجرایی و تشکل‌های مردم‌نهاد مدنظر قرار گیرد.

سید مصطفوی تأکید کرد: بدون شک برای اتخاذ تصمیمات فوق لازم است مدیرانی پاک‌طینت، شایسته با دانش و باتجربه بالا برای تیم مدیریت دولت انتخاب شوند.

 

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید