Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی :

آغازفازسراسری واکسیناسیون برعلیه تب برفکی همزمان در ۱۷ استان کشور

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور از آغاز فاز سراسری واکسیناسیون دام های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی خبر داد.

آغازفازسراسری واکسیناسیون برعلیه تب برفکی همزمان در ۱۷ استان کشور

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور ، رضا اسدی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان دامپزشکی کشور گفت: در ادامه تغییرات صورت گرفته در برنامه راهبردی تب برفکی که مبتنی بر وضعیت بیماری در مناطق واستانهای کشور، و مطالعات تحلیلی آینده گر ترسیم شده است و بر اساس آن کشور به دومنطقه تقسیم بندی شد.

وی افزود: زمان فاز یک و دو واکسیناسیون تب برفکی در دام سبک و سنگین در دومنطقه کشور متفاوت درنظر گرفته شده است و در کنار آن شهرستانها و واحدهای اپیدمیولوژیک پرخطر که تعداد رخداد بیماری درآنها نسبت به سایر مناطق بیشتر باشد نیز شناسایی و بصورت سه مرحله ایی در طول سال تحت ایمنی زایی قرار می گیرند.

 اسدی گفت : از مورخ دهم تیرماه سال جاری فاز یک واکسیناسیون سرتاسری بر علیه بیماری تب برفکی در ۱۷ استان کشور به طور همزمان به عملیاتی شده و این طرح تا مورخ دهم شهریور ادامه خواهد داشت .

وی ادامه داد: در این برنامه دام های سنگین و سبک روستایی و عشایری به صورت رایگان با استفاده از اکیپ های مایه کوبی دولتی و بخش خصوصی بر علیه بیماری تب برفکی ایمن سازی می شوند .

وی افزود : به منظور همسان سازی ایمنی بین دامداری های صنعتی و غیر صنعتی الزامی برای انجام مایه کوبی همزمان در دامداری های صنعتی نیز اعلام شد و براساس آن دامداری های صنعتی باید با استفاده از توان خود نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند .

 اسدی خاطر نشان کرد برنامه ریزی فعلی کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی طوری ترسیم و چارچوب بندی شده است که از ایجاد رخدادهای سینوسی در طول سال جلوگیری کرده و در این صورت کنترل و جلوگیری از افزایش کانون ها بهتر و با ضریب اطمینان بیشتری صورت می گیرد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی در ادامه گفت: انجام اقدامات تشدیدی در تردد دام، برگزاری دوره های آموزشی ترویجی، برقراری سیستم مراقبت فعال از دیگر اقداماتی است که در قالب برنامه ملی انجام می شود .

 

 

انتشار خبر: شبنم مسعودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید