Iranian Agriculture News Agency

به همت مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور محقق شد:

تولید آنتی ژن تشخیصی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از تولید سه هزار ویال آنتی ژن تشخیصی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با استفاده از سویه های داخلی این بیماری خبر داد.

تولید آنتی ژن تشخیصی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

 

مجتبی نوروزی در جریان آیین آغاز بهره برداری از آنتی‌ژن تشخیصی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در جمع خبرنگاران گفت: هر چه تشخیص‌های به موقع ما در سطح کشور افزایش پیدا کند، توفیقات ما در پیشگیری و کنترل بیماری ها بیشتر خواهد شد.

وی افزود: ۳۰۰۰ ویال تشخیصی آنتیژن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تولید شده در مرکز ملی تشخیص، برای حدود ۶۰۰ هزار پایش در سطح کشور بین استان‌ها توزیع خواهد شد.

نوروزی ادامه داد: این آنتی ژن‌ها تا چندی پیش از خارج از کشور وارد می‌شدند ولی در کنار ارزبری ای که داشت؛ به دلیل استفاده از سویه‌های بیگانه در این آنتی ژن ها، ممکن بود ما را در تشخیص دچار اشتباه کنند.

 رئیس سازمان دامپزشکی گفت: علاوه بر بحث آنتیژن‌ها، یهتر است در تولید واکسن‌ها هم از سوهای داخلی استفاده شود. هرچه تولید واکسن ما در داخل از کشور، و از سوهای داخلی باشد، ما را در ایمن سازی علیه بیماری ها بیشتر شده و هزینه های درمان کاهش خواهد یافت.

وی با بیان این که در حال حاضر بیش از ۱۳ و نیم میلیارد دوز مصرف واکسن‌های دام و طیور عمدتاً طیور در داخل کشور است که سه و نیم میلیارد دوز در داخل تولید می‌شود و ۱۰ میلیارد دوز وارد می‌شود.

 نوروزی ادامه داد: ما از همه دانش بنیان‌ها با زمینه فعالیت مرتبط استمداد کردیم تا در زمینه تولید ۱۰ میلیارد دوز واکسن کشور را خودکفا کنیم.

وی با اشاره به این که حرکت کشور به سمت خودکفایی با تولید آنتیژن های تشخیصی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت دام و همچنین سازمان جهانی بهداشت،بیماری ای که آینده‌ای کره زمین را در معرض خطر قرار خواهد داد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان یک بیماری زئونوز است.

 

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید