Iranian Agriculture News Agency

در نتیجه سه سال تلاش دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی تنظیم شد:

سند بومی‌سازی صنعت دام و طیور کشور؛ گام اول

گام اول سند بومی‌سازی صنعت دام و طیور کشور تحت عنوان سند راهبردی بهبود تغذیه دام و طیور تدوین شد.

سند بومی‌سازی صنعت دام و طیور کشور؛ گام اول

 

به گزارش خبرنگار ایانا با توجه به اهمیت ارتقاء بهره‌وری در تغذیه دام و طیور در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های کشور، سند بومی‌سازی صنعت دام و طیور کشور، در گام اول تحت عنوان« سند راهبردی بهبود تغذیه دام و طیور کشور» تنظیم شد.

سهم تغذیه دام و طیور در هزینه‌های تولید در حدود ۷۰ درصد برآورد می‌شود که می‌تواند در شرایط مختلف مدیریتی و اقتصادی در دامنه مشخصی کاهش یا افزایش پیدا کند. همچنین خشکسالی‌های متعدد در سال‌های گذشته، یا به عبارتی پدیده دائمی خشکی و مزید بر آن کم آبی منابع زیرزمینی کشور، شوری آب و خاک و به تبع آن شرایط ممنوعیت بهره‌برداری در ۴۰۰ دشت از ۶۰۹ دشت ایران، و نیز ضعف مراتع موجب افزایش سهم تغذیه دستی انواع دام شده است.

 از سوی دیگر به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات و محدودیت‌های موجود در اراضی قابل کشت و حاصلخیز (حدود ۱۸ میلیون هکتار زمین‌های کشاورزی نسبتا مرغوب) با روند کاهشی، راهی غیر از بهبود بهره‌وری منابع موجود با خلق فناوری‌های نوین و افزایش ضریب دانش فنی در مزارع وجود ندارد.

 راهبرد اساسی در تهیه سند تحولی بومی‌سازی صنعت دام و طیور کشور (با محوریت مدیریت آب) به عنوان مهم‌ترین و تعیین کننده‌ترین «غذا» در نوار خشک و نیمه خشک کره زمین، استفاده از سایر منابع خوراکی جایگزین گیاهان پرآب بر مانند ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای، یونجه و کنجاله سویا، توسعه مصرف گیاهان مقاوم به شوری و خشکی با نیاز آبی کم، استفاده از بقایای زراعی باغی و صنایع غذایی، توسعه استفاده از خوراک کامل به جای نهاده خام، حفظ و بهبود ارزش غذایی انواع علوفه با توسعه کاربرد ماشین آلات و تجهیزات می‌تواند منجر به بومی‌سازی خوراک دام و طیور با رویکرد بهبود بهره‌وری شود.

 این سند راهبردی با اتکا بر نظرات کارشناسان و مدیران متخصص در حوزه اجرایی و تحقیقاتی تغذیه کشور که نتیجه برگزاری بیش از ۸۰ ساعت جلسه بدون احتساب جلسات تکرار موضوعی در حدود سه سال گذشته در قالب کارگروه ملی بهره‌وری تغذیه دام و طیور با محوریت بومی‌سازی خوراک دام و طیور با رویکرد بهبود بهره‌وری تدوین شده است.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید