Iranian Agriculture News Agency

اصلاح نژاد آبزیان؛ زیرساخت مهم بخش تولید محصولات شیلاتی

معاون تولید ماهیان سردابی و زینتی از ارائه پیشنهاد مرکز اصلاح نژاد آبزیان توسط سازمان شیلات ایران خبر داد.

اصلاح نژاد آبزیان؛ زیرساخت مهم بخش تولید محصولات شیلاتی

 

سید مهدی سمائی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، بابیان این‌که پایه و اساس تولید اقتصادی، تأمین نهاده‌های باکیفیت است گفت: بچه ماهی نقش بسیار مهمی در اقتصادی کردن تولید ماهی قزل‌آلا دارد.

وی افزود: رشد، کیفیت لاشه، و مقاومت به بیماری ازجمله صفاتی است که در ماهیان اصلاح‌شده منجر به تولید اقتصادی می‌شود.

معاون تولید ماهیان سردابی و زینتی سازمان شیلات ایران با اشاره به این‌که در حال حاضر پروژه مشخصی درزمینهٔ اصلاح نژاد ماهی قزل الا به‌صورت مستمر در حال اجرا نیست؛ افزود: به‌صورت پراکنده فعالیت‌هایی که عمدتاً اصلاح نژادی نبوده و مقدمه انجام کارهای اصلاح نژادی است؛ در تعدادی از مزارع و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در دست انجام است. در برخی صفات نتایج مثبتی به‌دست‌آمده ولی لازم است کارهای بیشتری انجام شود.

 وی یادآور شد: تخم تولیدی در کشور، شامل تخم‌های تحت لیسانس، نرمال و تمام ماده با مولدین خود مرکز است ۳. از دفتر بودجه استعلام شود. مسلماً اصلاح نژاد، ضمن جلوگیری از خروج حدود ۵ میلیون دلار ارز از کشور، امکان کاهش قیمت تمام‌شده را نیز فراهم می‌کند. آنچه مهم است سرعت رشد و مقاومت به بیماری‌هاست که اگر در این موارد عملکرد خوبی از تخم‌های داخلی حاصل شود، در اقتصاد تولید موثرخواهد بود.

سمائی گفت: سازمان شیلات ایران در راستای اهمیت اصلاح نژاد در گذشته و حال، پیشنهاد ایجاد مرکز اصلاح نژاد را در قالب برنامه ۵ ساله گذشته و نیزبرنامه هفتم توسعه به مراجع ذی ربط ارائه داده است که امیدواریم مورد عنایت این مراجع قرارگیرد واز این زیر بخش حیاتی در توسعه آبزی پروری حمایت لازم انجام شود.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید