Iranian Agriculture News Agency

پستی‌وبلندی‌های کسب‌وکار در صنعت دام و طیور کشور

عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی کسب‌وکارهای فعال در حوزه دام و طیور را تبیین کرد.

پستی‌وبلندی‌های کسب‌وکار در صنعت دام و طیور کشور

شهروز خرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بابیان این‌که صنعت دام و طیور یکی از بخش‌های استراتژیک در کشاورزی و اقتصاد کشورها به لحاظ تأمین غذا و امنیت غذایی به شمار می‌رود گفت: در ایران، با توجه به نیاز فزاینده به محصولات دام و طیور و پتانسیل بالای این بخش، راه‌اندازی کسب‌وکار در این صنعت می‌تواند فرصت‌های بی‌شماری را به همراه داشته باشد

وی نیاز بازار داخلی، ظرفیت صادرات، حمایت‌های دولتی و پیشرفت فن آورانه را فرصت‌های این صنعت در ایران قلمداد کرد و افزود: در بازار داخلی ایران، با رشد جمعیت تقاضا برای محصولات پروتئینی مانند گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات افزایش یافته و تلاش برای کاهش وابستگی به واردات و توسعه تولیدات داخلی به‌منظور تأمین نیازهای بازار داخلی فرصتی برای سرمایه‌گذاری است.

خرمی در ارتباط با پتانسیل صادراتی محصولات دام و طیور گفت: نزدیکی ایران به بازارهای پر تقاضای منطقه‌ای، همچون کشورهای حوزه خلیج‌فارس، عراق و افغانستان، فرصتی برای صادرات محصولات دام و طیور فراهم می‌کند؛ و با بهبود کیفیت و استانداردهای محصولات ایرانی، می‌توان به بازارهای بین‌المللی نفوذ کرد.

وی افزود: از سوی دیگر دولت با ارائه تسهیلات و یارانه‌های متعددی ازجمله تخصیص ارز ترجیحی درزمینهٔ تأمین نهاده‌های دامی، بهبود زیرساخت‌ها و حمایت از تحقیقات و نوآوری این صنعت را موردحمایت قرار داده است. وجود برنامه‌های ملی برای توسعه صنعت دام و طیور و افزایش تولیدات داخلی، فرصت‌هایی برای کسب‌وکارهای جدید فراهم می‌کند.

این عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه‌هایی مانند تغذیه، بهداشت دام، مدیریت مزارع و پرورش طیور را زمینه‌ساز افزایش بهره‌وری و سودآوری دانست و گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه برای بهبود نژادها، تولیدات بهینه و مدیریت بهتر می‌تواند تمایز رقابتی ایجاد کند.

 

چالش‌ها

خرمی گفت: نوسانات قیمت‌ها و مشکلات تأمین نهاده‌های دامی ازجمله خوراک، واکسن‌ها و داروها به دلیل وابستگی به واردات از چالش‌های جدی این صنعت است. از سوی دیگر افزایش قیمت ارز و نوسانات بازارهای جهانی می‌تواند هزینه‌های تولید را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد.

وی در ادامه به زیرساخت‌های ناکافی این صنعت پرداخت و گفت: کمبود و کیفیت پایین زیرساخت‌های حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی و فرآوری محصولات می‌تواند مانعی برای توسعه کسب‌وکارها باشد. همچنین در مناطقی که منابع آبی محدود هستند یا دسترسی به آب و انرژی برق مناسب نیست، چالش‌های بیشتری برای راه‌اندازی و بهره‌برداری از مزارع دام و طیور وجود دارد.

عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی با اشاره به تأسیسات قدیمی و فرسوده در این صنعت یادآور شد: بسیاری از ساختمان‌ها و تأسیسات پرورش دام و طیور، قدیمی و دارای استهلاک بالا هستند که موجب هدر رفت و بهره‌وری پایین در  پرورش می‌شود.

خرمی چالش‌های بهداشتی و زیست‌محیطی را از دیگر مشکلات این صنعت دانست و گفت: شیوع بیماری‌های مختلف در دام و طیور همچنان چالشی بزرگ برای این صنعت محسوب می‌شود. مدیریت پسماندها و کاهش اثرات زیست‌محیطی ناشی از پرورش دام و طیور نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و رعایت استانداردها دارد.

وی گفت: فرآیندهای پیچیده اداری و قانونی برای دریافت مجوزها و شروع به کار می‌تواند زمان‌بر و هزینه‌بر باشد. همچنین علی‌رغم وجود برنامه‌های حمایتی، گهگاه عدم هماهنگی و اجرا به‌موقع اقدامات حمایتی دولت چالش زا است

عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی لازمه راه‌اندازی کسب‌وکار در صنعت دام و طیور در ایران را برخورداری از برنامه‌ریزی دقیق، استراتژی‌های مناسب و استفاده از فرصت‌های موجود دانست که می‌تواند به موفقیت و سودآوری در این مسیر کمک کند.

 

خبرنگار:  شبنم مسعودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید