Iranian Agriculture News Agency

بالغ بر 12 هزار پروانه بهره‌برداری اماکن دامی غیرفعال تعیین تکلیف می‌شوند

رئیس سازمان نظام دامپرشکی بر اساس دستور قاطع وزیر جهاد کشاورزی از تعیین تکلیف پروانه‌های صادر شده برای اماکن دامی که به تاسیس منجر نشده‌اند خبر داد.

بالغ بر 12 هزار پروانه بهره‌برداری اماکن دامی غیرفعال تعیین تکلیف می‌شوند

به گزارش خبرنگار ایانا حامد زارعی در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی دامپزشکی برگزار شد با بیان این که در حوزه دامپزشک کشور، دو سازمان متولی اصلی هستند؛ توضیح داد: یکی سازمان دامپزشکی کشور که زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان متولی سیاست گذاری و حاکمیتی کشوراست و دیگری سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک سازمان غیر دولتی است که در دهه ۷۰ تاسیس این سازمان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. 

وی توضیح داد: شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی هشت عضو انتصابی شامل نماینده های وزرا شامل نمایندگان وزیر علوم، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نیروهای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس سازمان محیط زیست، رئیس سازمان دامپزشکی و موسسه رازی است و سایر اعضا از مجمع انتخابی کشور نتخاب می‌شوند. 

وی افزود: از بین سه گزینه انتخابی شورای مرکزی، رئیس سازمان نظام دامپزشکی توسط رئیس جمهور انتخاب و منصوب می‌شود؛ و مانند شش نظام حرفه‌ای کشور، تحت نظر مستقیم رئیس جمهور فعالیت می‌کند و متولی بخش خصوصی و مردمی دامپزشکی کشور است. 

رئیس سازمان نظام دامپزشکی گفت: طی ۱۰ سال گذشته صدور تمام پروانه‌های بهداشتی اماکن دامی کشور در کنار صدور پروانه‌های خدمات دامپزشکی به عهده سازمان نظام دامپزشکی گذاشته شده است؛ به طوری که طی دو سال گذشته تاکنون بیش از ۹۰ هزار پروانه اماکن بهداشتی توسط این سازمان صادر شده است. 

 

سامانه سپاری خدمات نظام دامپزشکی

وی ادامه داد: در چهار ماهه ابتدای سال جاری در حوزه دام ۶۳۰۲ پروانه بهداشتی، در حوزه طیور ۵۴۵۲ پروانه بهداشتی، در حوزه آبزیان ۱۴۵۴ پروانه بهداشتی، و ۲۸ میدان دام پروانه بهداشتی تاسیس، تمدید، و یا توسعه دریافت کردند که این نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است.که به این آمار تمام پروانه‌ها و مجوزهای مراکز مستقیم دامپزشکی کشور مانند درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها، مراکز مایه کوبی، بیمارستان‌های دامپزشکی، آزمایشگاه‌ها اضافه می‌شود که آمار قابل توجهی دارند. 

زارعی با بیان این که سازمان نظام دامپزشکی با سامانه سپاری همه خدمات خود و تشکیل و ایجاد سامانه «ساندا» همه خدمات را به صورت غیرحضوری ارائه داده است گفت: این سامانه به تمام سامانه‌های قانونی کشور از جمله درگاه ملی مجوزها،  سامانه‌های وزارت جهاد کشاورزی و ... اتصال دارد و سازمان نظام دامپزشکی از اولین سازمان‌های هم‌رده خود بود که به درگاه ملی صدور مجوزها متصل شد. 

وی به وظیفه صدور شماره نظام دامپزشکی به عنوان تایید هویت ارائه دهندگان خدمات دامپزشکی برای دریافت مجوزها و پروانه‌های فعالیت 

اشاره کرد و گفت:در دو سال گذشته این سازمان، قریب ۴۰۰۰ نفر عضو جدید پذیرفته است. در حال حاضر میانگین فارغ التحصیلان دانشکده‌های دامپزشکی سالانه حول و حوش ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر هستند و عده‌ای نیز فارغ التحصیلان سال‌های قبل بودند که هنوز عضو سازمان نظام دامپزشکی نشده بودند. 

زارعی  یادآور شد: در حال حاضر سازمان نظام دامپزشکی ۴۵ هزار عضو شامل تکنسین‌ها، کارشناسان، دکترای عمومی دامپزشکی و دکترای تخصصی دامپزشکی دارد. 

 

پروانه های غیر فعال ساماندهی می شوند

وی به ضرورت ساماندهی پروانه های صادر شده غیر فعال اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون جدید، در صورتی که پروانه صادر شده طی گذشت ۶ ماه تا یک سال، منجر به تاسیس مراکز بهره‌برداری نشود، پروانه بهره‌برداری ابطال خواهد شد. 

رئیس سازمان نظام دامپزشکی توضیح داد: در حال حاضر در کشور بالغ بر ۱۲ تا ۱۳ هزار پروانه تاسیس داریم که طی ۲۰ سال گذشته به بهره‌برداری نرسیده‌اند. که با توجه به حریم ایجاد شده برای زمین دارای پروانه، امکان بهره برداری بسیاری از زمین‌های مردم قفل می‌شود و نفر جدیدی که از قضا قصد تولید دارد، امکان دریافت پروانه جدید نخواهد داشت. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر بر اساس سیاست وزارت جهاد کشاورزی و دستور قاطع شخص وزیر، تعیین تکلیف این پروانه‌های یک بار برای همیشه در دستور کار قرار گرفته است.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید