Iranian Agriculture News Agency

افزایش راندمان با اجرای طرح فراز در باغات انگور

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی، اجرای طرح فراز در باغات انگور را عامل افزایش عملکرد به میزان ۳ برابر در مقایسه با کشت سنتی دانست و از اجرای روش‌های دانش‌بنیان در بهره‌ور شدن باغات کشور خبر داد.

افزایش راندمان با اجرای طرح فراز در باغات انگور

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سفر هیات دولت به استان زنجان و در بازدید از پروژه‌های کشاورزی و زنجیره‌های تولید شهرستان‌های خرم‌دره و ابهر، گفت: حدود ۳۰۰ هزار هکتار سطح باغات انگور در کشور است که حدود ۳.۵ میلیون تن محصول انگور از این سطح تولید می‌شود.

وی با بیان این که ایران یکی از کشورهای مهم در تولید انگور به شمار می‌رود، افزود: وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است با برنامه‌ریزی‌های انجام شده نفوذ دانش و استفاده از روش‌های نوین را به بسترهای تولید از جمله باغات ببرد.

برومندی درباره اجرای طرح فراز در باغات انگور گفت: این طرح مراحل داشت و بخصوص برداشت را تسهیل می‌کند و موجب افزایش عملکرد تولید خواهد شد، همچنین مقابله با آفات و بیماری‌ها، سرما و تولید ارگانیک با این روش تسهیل می‌شود و تولید محصول نسبت به تولیدات سنتی ۳ برابر خواهد شد.

به گفته وی، این پروژه به عنوان یک پروژه بسیار مهم در سطح کشور از برنامه‌های جهاد کشاورزی بوده است.

معاون امور باغبانی درباره وضعیت باغات انگور استان زنجان، گفت: در زنجان حدود ۱۶ هزار هکتار باغ انگور وجود دارد و این استان از استان‌های تولیدکننده محصول انگور به شمار می‌رود؛ البته با تلاش‌های صورت گرفته و سرمایه‌گذاری باغداران حدود ۱۵۰۰هکتار از طرح فراز در باغات این استان عملیاتی و اجرایی شده است.

وی افزود: در استان زنجان نیز همکاران جهاد کشاورزی با همکاری اتاق اصناف در حال شناسایی باغات هستند تا بسترهای تولید دارای شناسنامه شوند.

برومندی خاطرنشان کرد: در سفرهای استانی رییس‌جمهور طرح فراز مورد توجه برای مصوبات سفر استانی بوده است، همچنین در بودجه سنواتی نیز یک ردیف برای اصلاح، احیا و داربستی کردن باغات به صورت تسهیلات در اختیار باغداران قرار گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد؛ امسال نیز سازمان برنامه و بودجه تخصیص‌های لازم را با توجه به ردیف‌های ایجاد شده به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص دهد تا بتوانیم این تسهیلات را در اختیار باغداران قرار دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره شناسنامه‌دار کردن باغات کشور نیز گفت: در برنامه تقدیمی وزیر جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی، شناسایی و شناسه‌دار کردن باغات کشور مد نظر بوده است که در این روش باغات شناسایی و در نهایت محصول تولیدی دارای شناسه می‌شود.

وی درباره اهمیت شناسه‌دار کردن باغات، گفت: این روش موجب می‌شود کلیه عملیات برداشت، پس از برداشت و مصرف قابل رصد بوده و سازمان غذا و دارو و بخش‌هایی که سلامت کشور را دنبال می‌کنند در دو وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان، محصول نهایی را در سفره‌های مردم مورد پایش و ارزیابی قرار دهند.

برومندی در پایان تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه دولت نیز این محورها مورد تصویب قرار گرفته و تاکنون از ۳ میلیون هکتار باغات کشور، حدود ۲۰۰ هزار هکتار دارای شناسنامه شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید