Iranian Agriculture News Agency

استان مرکزی پیشرو در تولید آرد کامل در کشور است/ تولید سالانه ۱۳۰ هزار تن آرد یارانه‌دار

استان مرکزی ۱۳۰ هزار تن آرد یارانه‌دار و ۱۴ تا ۱۵ هزار تن آرد کامل در سال تولید می‌کند.

استان مرکزی پیشرو در تولید آرد کامل در کشور است/ تولید سالانه ۱۳۰ هزار تن آرد یارانه‌دار

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی در جریان بازدید رسانه‌ها از نخستین کارخانه تولید آرد کامل در این استان با بیان این مطلب به خبرنگار اعزامی ما گفت: تولید آرد کامل از سال ۱۳۹۹ به صورت آزمایشی در استان مرکزی آغاز و از سال ۱۴۰۱ به طور رسمی کلید خورد.

غلامرضا ملکی افزود: در حال حاضر یک کارخانه تولید آرد کامل یارانه‌دار با همت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان مرکزی راه‌اندازی شده و آرد تولیدی آن در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد.

وی قیمت هر کیلوگرم آرد کامل تولیدی این کارخانه را ۱۳۵۰ تومان عنوان و تصریح کرد: آرد کامل یارانه‌دار به نانوایی‌ها تحویل می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی در همین حال اظهار داشت: از ۱۱ کارخانه تولید آرد، ۹ کارخانه در این استان فعال هستند و سالانه نزدیک به ۱۳۰ هزار تن آرد یارانه‌دار تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی از این کارخانه‌ها دارای سیستم‌ها و تجهیزات قدیمی هستند، اما این تجهیزات رو به اصلاح است.

ملکی با بیان این که هر سال کارخانه‌های آرد در استان مرکزی درجه‌بندی می‌شوند، تصریح کرد: با کمک گروهی از وزارت صمت و دانشگاه، کارخانه‌های تولید آرد را از یک تا ۵ درجه‌بندی می‌کنیم و سهمیه گندم براساس رتبه‌ها به کارخانه‌های تولید آرد تعلق می‌گیرد و هرچه رتبه بالاتر باشد، سهمیه گندم براساس دستورالعمل‌ها، بیشتر خواهد بود.

وی در مورد آرد صنف و صنعت این استان گفت: در ماه حدود ۳ هزار تن آرد غیریارانه‌ای در استان تولید و به مصرف صنف و صنعت می‌رسد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی در جمع خبرنگاران نیز اعلام کرد: استان مرکزی از استان‌های پیشگام و برتر در تولید آرد و نان کامل است و مردم استقبال خوبی از این محصول کرده‌اند.

وی هدف از تولید آرد کامل و سبوس‌دار را پاسخ به انتظارات و خواسته‌های مردم عنوان کرد.

ملکی در همین حال گفت: این اقدام در راستای احیای نهضت آرد و نان کامل و با هدف سلامت مصرف کنندگان صورت گرفته است.

وی اذعان داشت: تولید آرد کامل با روش‌های نوین در این استان تولید می‌شود و در این روش، تقریبا تمام اجزای دانه گندم یعنی آندوسپرم، جوانه و سبوس باقی می‌ماند و آسیاب می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی افزود: هدف نهایی ما از تولید آرد و نان کامل، ایجاد سیری سلولی است.

وی گفت: مشکلات زیادی در تولید آرد و نان کامل داریم که بر سرعت کار تاثیر گذاشته است‌.

گندم باکیفیت پیش‌نیاز تولید آرد کامل است

مدیرعامل نخستین کارخانه تولید آرد کامل نیز در این جمع گفت: این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۲۵ هزار تن آرد کامل را دارد.

عارف بهمنی با بیان این که برای تولید آرد کامل از دستگاه‌ها و تجهیزات نوین در این کارخانه استفاده شده است، اظهار داشت: در حال حاضر در این کارخانه، ۱۴ تا ۱۵ هزار تن آرد کامل در سال تولید می‌شود.

وی گندم باکیفیت را از پیش نیازهای تولید آرد کامل دانست و افزود: گندم برخی استان‌ها مانند خوزستان از کیفیت خوبی برای تولید آرد کامل برخوردار هستند.

بهمنی با بیان این که گندم‌های تولید کشور در مبدا تحویل و هنگام ذخیره‌سازی، تفکیک نمی‌شود، تصریح کرد: یکی از مشکلات ما این است که در مبدا، همه گندم‌ها با هم ذخیره می‌شوند.

وی ادامه داد: گندم برخی از استان‌ها مانند خوزستان از کیفیت بالاتری برخوردار و مناسب تولید آرد کامل است.

مدیرعامل نخستین کارخانه تولید آرد کامل با اشاره به این که نزدیک به ۹۶ درصد نانوایی‌های کشور، سنتی هستند، اذعان داشت: برای تولید نان تافتون، گندم با گلوتن ایندکس ۳۰ تا ۴۰ کافی است، اما برای تهیه نان سنگک، نیاز به گندم با گلوتن ایندکس ۷۰ درصد است.

وی در همین حال گفت: هر سال کیفیت گندم تولید کشور در حال افزایش است و نان‌های سنتی نیاز به آرد کامل با گلوتن ایندکس بالا دارند.

بهمنی تصریح کرد: در کارخانه برای تولید آرد کامل، ۴ درصد سبوس‌گیری گندم آن هم برای جلوگیری از آلودگی صورت می‌گیرد.

وی گفت: آرد کامل تولید شده در این کارخانه به استان‌هایی مانند قم، سمنان و البرز منتقل می‌شود.

مدیرعامل نخستین کارخانه تولید آرد کامل تصریح کرد: تولید آرد کامل باید توجیه اقتصادی داشته باشد و کارخانه‌ها نیز نیاز به حمایت دارند.

 

 

 

منتشرکننده خبر : شیما علایی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید