Iranian Agriculture News Agency

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی:

خودکفایی پایدار در تولید گندم و شکر امکان پذیر است

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی ضمن اشاره به آسیب‌های ارز دونرخی به مزارع خرد، بر لزوم اصلاح ساختار مدیریت مزارع در راستای دستیابی به خودکفایی پایدار کشور در تولید برخی محصولات استراتژیک زراعی تاکید کرد.

خودکفایی پایدار در تولید گندم و شکر امکان پذیر است

به گزارش خبرنگار ایانا علیرضا مهاجر در برنامه بازدید اصحاب رسانه از دستاوردهای حوزه زراعت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: سرمایه گذاری، بهره‌وری آب، بذر مناسب، آرایش کشت و برداشت به موقع نیازهای بخش زراعت برای تحقق افزایش تولید هستند. عملیاتی کردن این موارد در مزارع کوچک مقیاس بسیار دشوار است و از آنجا که ۷۵ درصد اراضی ما زیر ۵ هکتار هستند، عملا نمی توانیم توقع بهره وری ازاین مزارع داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت اقدامات موسسه اصلاح نهال و بذر بیان کرد: ما تعاملات بسیار خوبی با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی داریم. موسسه اصلاح نهال و بذر با سابقه فعالیت بیش از یک قرن، با معرفی هسته های بذری اصلاح شده توسط این موسسه، امنیت خاطر ما را برای تولید سال‌های آتی فراهم کرده و با ارائه ارقام جدید با مقاومت بالاتر نسبت به آفات، بیماری‌ها و تغییرات اقلیمی باعث کاهش بروز مشکلاتی مانند ابتلای مزارع گندم به زنگ زرد خواهد شد.

امکان خودکفایی در تولید گندم بدون وابستگی به مزارع دیم

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: در حال حاضر حدود چهار میلیون هکتار اراضی زیر کشت گندم دیم و نزدیک به دو میلیون هکتار اراضی زیر کشت گندم آبی در کشور داریم. اعتقاد ما بر این است که با اصلاح ساختار مدیریت شامل یکپارچه کردن مزارع کوچک یا همزمانی کشت، مبارزه با آفات و بیماری ها، اقدامات مرتبط با آرایش کشت و برداشت به موقع، می توانیم خودکفایی کشور در تولید گندم را با همین دو میلیون هکتار مزارع زیرر کشت گندم آبی محقق کرده، و محصول مزارع دیم را در صورت برخورداری از نزولات آسمانی، به صادرات یا ذخیره سازی اختصاص دهیم.  

ارز دونرخی، معضل بزرگ بخش کشاورزی

مهاجر اختلاف قیمت ارز دولتی و ارز آزاد در کشور را یکی از بزرگترین معضلات کشور قلمداد کرد و گفت: در حال حاضر گندم و دانه‌های روغنی، کنجاله‌ها، جو و روغن با ارز دولتی وارد کشور می‌شوند. در واقع ما این رقم ما به التفاوت ارز دولتی و ارز آزاد را به طرف خارجی یارانه پرداخت می‌کنیم و انتظار داریم کشاورز خرد ما نیز بتواند با کشاورز اراضی بالای هزار هکتاری برزیل و آرژانتین رقابت کند که این امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: از این رو اینکه ما نمی‌توانیم در برخی از محصولات علی رغم وجود پتانسیل در کشور و نیز داشتن برنامه و اراده خودکفا شویم. ما  نمی توانیم از کشاورز دانه های روغنی بخواهیم با روغن وارد شده با ارز دولتی به کشور رقابت کند.

مهاجر با بیان این که تمام کشور ها دنیا به بخش کشاورزی یارانه تخصیص می دهند افزود: خودکفایی ما در تولید محصولات استراتژیک زراعی ضمانت امنیت غذایی است و در صورتی که امنیت غذایی وجود نداشته باشد، سایر امنیت‌ها در کشور رنگ می‌بازند.

خودکفایی در تولید شکر نزدیک است

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: بین محصولات زراعی صنعتی در کشور خودکفایی در شکر در دسترس‌تر است چرا که ما هم در زمینه نیشکر و هم در زمینه چغندر قند شرایط بسیار خوبی داریم. در حال حاضر مشکل این بخش نیز واردات شکر با ارز دولتی است. یکی از اقدامات خوب وزارت جهاد کشاورزی در این ارتباط انتقال کاشت چغندر قند از بهار و تابستان به پاییز و زمستان است که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب را محقق می‌کند.

وی ادامه داد: امسال بیش از ۳۰ هزار هکتار از کشت چغندر قند به پاییز و زمستان منتقل شده که چنانچه بتوانیم کارخانه‌ درحال احداث توسط ستاد اجرایی فرمان امام در دزفول را افتتاح کرده و کارخانه ای مشابه آن در استان گلستان نیر احداث کنیم، به راحتی می‌توانیم برای همیشه در شکر خودکفا شویم.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید