Iranian Agriculture News Agency

با بهره گیری از ارقام اصلاح شده محقق خواهد شد:

تولید بیش از 8 تن در هکتار گردوی ایرانی

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان همدان از ادعای تولید بالغ بر 8 تن در هکتارر گردو، در صورت اصلاح مناسب باغات این محصول ارزشمند خبر داد.

تولید بیش از 8 تن در هکتار گردوی ایرانی

 

 
محمد سعید خاکسار در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به این که اولین و بزرگترین زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی و پیوندک گردو را در شهرستان تویسرکان به مساحت ۱۴ هکتارتحت مدیریت این اتحادیه احداث شده است گفت:این مجموعه در سه فاز باغ مادری از ارقام تجاری در 6 هکتار، خزانه پایه پنج هکتاری و گلخانه تخصصی تولید نهال در سطح ۳ هکتار ساخته شده است.
وی تاکید کرد: ما برای اولین بار در کشور موفق شدیم که شناسه لیبل آبی را از موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کشور برای محصول نهال گردو دریافت کنیم که این لیبل نشانگر اصالت و سلامت نهال‌ها و پیوندک‌های تولیدی در این مجموعه است.
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان همدان گفت: ظرفیت تولید ما در باغ مادری ۲ میلیون چشمه پیوندک در سال، در خزانه تولید پایه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار پایه، و در گلخانه نیز بیش از ۱۰۰ هزار اصله نهال گردو با شناسه آبی و با بهترین کیفیت است که هر سال تولید و در سراسر کشور توزیع می‌کنیم.
این مدیر تشکلی ادامه داد: طی چند سال فعالیت این زنجیره، حدود ۲۴ استان در کشور از ما نهال و پیوندک خریداری می‌کنند. همچنین ما امتیاز چهار رقم گردوی ایرانی الوند، کاسپین، پرشیا و چالدران را از موسسه تحقیقات علوم باغبانی به صورت انحصاری خریداری کرده‌ایم و به مدت ۱۲ سال تولید توزیع و فروش این ارقام در اختیار این اتحادیه هستند و پس از سه سال فعالیت ما در حوزه تولید نهال گردو، با توجه به کیفیت و مرغوبیت این نهال‌ها ستقبال گسترده‌ای از آنها در سطح کشور شده است.
خاکسار گفت: این چهار رقم چهار گردوی پیوندی ایرانی دستاورد بسیار بزرگی برای باغبانی کشورمحسوب می شوند و به مراتب بهتر از ارقام خارجی موجود در بازار هستند. این نهال‌ها ضعف‌های ارقام خارجی را برطرف کرده اند.
وی توضیح داد: این ارقام دیر برگ هستند و سرمای زودرس بهاره‌ای که سایر ارقام گردوی محلی را دچار سرمازدگی می‌کند، روی این ارقام تاثیر نخواهد داشت. زودرس هستند، کیفیت بالا و پوست کاغذی دارند؛ یکنواخت هستند؛ رنگ خوبی دارند و در صورتی که ۱۰۰ اصل درخت از این گونه‌ها در یک باغ داشته باشند با توجه به پیوندی بودن آنها محصول یک دستی به دست خواهد آمد.
خاکسار با بیان این که کمیت تولید این نهال‌ها به مراتب بیشتر از ارقام محلی است افزود: در حال حاضر میانگین تولید گردوی کشور ۲ تن در هکتار است؛ ولی این ارقام ایرانی حدود ۵ تن در هکتار تولید دارند. ما ادعا می‌کنیم که رقم چالدران بیش از ۸ تن در هکتار در صورت اصلاح مناسب باغ عملکرد خواهد داشت.
 
 
خبرنگار: شبنم مسعودی
 
 
 
 
 
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید