Iranian Agriculture News Agency

پیام وزیر جهادکشاورزی به مناسبت پانزدهم شهریور «روز ملی پسته»

وزیر جهادکشاورزی روز ملی پسته را تاکیدی بر بهره‌گیری از توانمندی منحصربفرد، خدادادی و استعداد سرزمینی در راستای توسعه کشاورزی و منافع ملی کشورمان دانست و پسته را به عنوان موهبتی به یادگار مانده از نیاکان و محصولی ارزشمند در سبد کشاورزی جهان معاصر معرفی کرد.

پیام وزیر جهادکشاورزی به مناسبت پانزدهم شهریور «روز ملی پسته»
به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، غلامرضا نوری در پیامی به مناسبت «روز ملی پسته» سازگاری اقلیمی این محصول با ارزش و بازار پسند را فرصتی کم نظیر برای تداوم حضور کشاورزی ایران در موقعیت‌های بین‌المللی و ارزآوری در صنعت کشاورزی کشور عنوان کرد.
 
متن پیام وزیر جهادکشاورزی به این شرح است:
 
بسم‌الله الرحمن الرحیم 
بنا بر شواهد و قراین و نیاز فیزیولوژیک انسان به غذا، کشاورزی اولین صنعت ابداعی بشر است و قدمت آن به بلندای زیست انسان اولیه بر روی زمین است.
 
تاریخ؛ گواه است بر  سرآمدی ایرانیان در کشاورزی، فلات ایران سابقه و شکوه خود را در ایجاد تمدن بشری و رونق زندگی جمعی، مرهون دستاوردهای کشاورزی ساکنان این سرزمین است و این، همان مفهوم راهبردی «امنیت غذایی» است که هر جا محقق شده، تمدن‌ساز بوده است.
 
استعداد کشاورزی ایران در تولید برخی محصولات، موهبتی الهی است، اقلیم خاص، نوع خاک و قابلیت کشت در منطقه مورد نظر؛ اسباب تولید محصولی جهانی با نام «پسته» را نصیب کشور ما ساخته است.
 
کشت این محصول یادگاری از پدران ما است که نسل به نسل منتقل شده و در دوران معاصر به دلیل انحصار تولید و ارزش غذایی بالا به محصولی پر‌سود و ارزشمند در سبد کشاورزی جهان تبدیل شده است.
 
ایران عزیز رتبه نخست سطح زیر  کشت این محصول را به خود اختصاص داده و در تولید پسته مقام دوم را دارد و این در حالی است که پسته در سبد صادرات کشاورزی کشور جایگاه اول ارزآوری را از آن خود کرده است.
 
مقاومت به خشکی، شوری و آفات در کنار سودآوری بالا، پسته را از موطن اصلی خود در اراضی بیابانی جنوب و شرق کشور به دیگر مناطق ایران کوچانده است و دایره پراکنش این محصول در سال‌های اخیر وسیع‌تر شده است و امید می‌رود با رعایت استاندارد پروتکل‌های صادراتی در سلامت محصول، جایگاه ایران در تولید و صادرات پسته، دست نایافتنی بماند.
 
اینجانب با گرامی‌داشت پانزدهم شهریور به مناسبت  «روز ملی پسته» از زحمات همه کشاورزان به ویژه پسته‌کاران، صنایع تولیدی و تبدیلی و صادرکنندگان پسته در جای  جای میهن اسلامی تشکر و قدردانی می‌کنم و دوام توفیقات این عزیزان را در بلند آوازه کردن نام ایران از درگاه خداوند منان مسألت دارم.
 
غلامرضا نوری 
وزیر جهادکشاورزی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید