Iranian Agriculture News Agency

قیمت هر کیلوگرم وش پنبه 28 هزار تومان اعلام شد

کارشناس مسئول پنبه استان خراسان شمالی گفت: در سال جاری قیمت تضمینی هر کیلوگرم وش پنبه توسط وزارتخانه 28 هزار تومان اعلام‌شده است.

قیمت هر کیلوگرم وش پنبه 28 هزار تومان اعلام شد

فاطمه ستایش‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: در سال گذشته قیمت هر کیلوگرم وش پنبه دو سفید مرغوب، بدون آفت‌زدگی و عاری از مواد خارجی 15 هزار و 463 تومان بوده است. این رقم توسط شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی تصویب‌شده است.

وی ادامه داد: کارخانه‌ها پنبه‌پاک‌کنی استان ما پنبه وش را به‌صورت توافقی یعنی بالاتر از قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری کردند، یعنی هر کیلوگرم وش پنبه را 27 تا 32 هزار تومان از کشاورزان خریدند.

ستایش‌مهر افزود: سطح زیر کشت پنبه در استان خراسان شمالی در سال 1402، 9 هزار و 141 هکتار است. برنامه ابلاغی که دفتر پنبه برای استان خراسان شمالی در نظر گرفته 9 هزار هکتار بوده و خوشبختانه سطح ابلاغی با سطح کشت‌شده هم‌خوانی دارد.

وی گفت: کشت پنبه در شهرستان‌های مانه و سملقان، اسفراین، جاجرم، گرمه، بجنورد و راز انجام می‌شود. شهرستان مانه و سملقان با سطحی معادل 6 هزار و 100 هکتار قطب تولید پنبه در استان خراسان شمالی است.

وی اضافه کرد: بعد از شهرستان مانه و سملقان، شهرستان اسفراین با سطح هزار و 800 هکتار و شهرستان جاجرم با سطح 950 هکتار بیشترین سطح کشت پنبه را به خود اختصاص می‌دهند.

ستایش‌مهر بیان کرد: با برآورد عملکرد پنبه در استان خراسان شمالی که 2/7 در هکتار است، از سطح 9 هزار و 141 هکتار پیش‌بینی می‌شود 27 هزار تن وش پنبه از مزارع پنبه استان جمع‌آوری و حدوداً هشت هزار و 200 تن پنبه محلوج تولید شود.

وی بیان کرد: ارقام رایج پنبه که در استان خراسان شمالی کشت می‌شود، شامل ساجدی، ارمغان، ورامین، خورشید، خرداد، گلستان، مای، ماکسا، لیدر، کاریزما و لودوس است.

وی توضیح داد: ما در سال جاری تلاش کردیم طیف وسیعی از ارقام را در استان ازلحاظ عملکرد موردبررسی قرار دهیم. ما 17 سایت الگویی پنبه در استان خراسان شمالی داریم. سایت‌هایی شامل تغذیه پنبه، مزارع مشارکتی ارقام پنبه و مزارعی که اثرات هورمون‌های تنظیم‌کننده رشد پنبه و برگ‌ریزها را بررسی می‌کنیم.

ستایش‌مهر اضافه کرد کرد: سعی کردیم در این مزارع مشارکتی ارقام، ارقام جدید را به کشاورزان معرفی کنیم. ارقامی مثل تابان، حکمت، شایان، کاشمر، آرمادا، Ba1010، لازر، لیما، بابیلون به‌عنوان ارقام جدید به پنبه‌کاران معرفی کردیم و در این سایت‌ها کشت را انجام دادیم.

وی یادآور شد: ما با برگزاری روز مزرعه از کشاورزان خواستیم که از نزدیک تماشا کنند و ارقامی که کشت‌شده را مقایسه کنند. همچنین عملکرد این ارقام را موردبررسی قرار دهیم تا ارقامی که عملکرد بالا و تطابق بیشتری با اقلیم خراسان شمالی دارند را انتخاب کنیم.

ستایش‌مهر ادامه داد: در سال گذشته حدوداً 50 درصد پنبه استان به صنایع نساجی ارسال شد و مابقی آن جزء مانده موجودی پنبه در استان است. متأسفانه به دلیل نوسان قیمت پنبه در کارخانه‌ها پنبه‌پاک‌کنی مانده و به فروش نرفته است.

کارشناس مسئول پنبه استان خراسان شمالی در خصوص زمان کاشت و برداشت پنبه بیان کرد: بازه زمانی کاشت از توسط اردیبهشت‌ماه تا اواخر خردادماه است، برداشت نیز از اواخر شهریورماه تا بهمن‌ماه ادامه دارد.

وی یادآور شد: مصرف آب با توجه به نوع آبیاری در استان متفاوت است، آبیاری غرقابی، نشتی و طیف یا قطره‌ای؛ سه روش آبیاری است که در خراسان شمالی استفاده می‌شود.

وی افزود: در آبیاری غرقابی 14 هزار مترمکعب در هکتار، در آبیاری نشتی 12 هزار مترمکعب در هکتار و آبیاری قطره‌ای نیز چهارتا 6 هزار مترمکعب در هکتار آب مصرف می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید