Iranian Agriculture News Agency

برداشت گندم از 80 درصد از مزارع خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: تاکنون یک میلیون و 242 هزار تن گندم از مزارع استان توسط 104 مراکز خرید ، سیلوهای بخش خصوصی و کارخانجات آرد در استان خریداری شده است.

برداشت گندم از 80 درصد از مزارع خوزستان

به گزارش  خبرنگار ایانا در خوزستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه عملیات برداشت گندم از سطح 80 درصد از مزارع استان انجام شده است گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون یک میلیون و 242 هزار  تن گندم از مزارع استان توسط 104 مراکز خرید، سیلوهای بخش خصوصی و کارخانجات آرد در استان خریداری شده است.

مجید نبی پور با اشاره به فعالیت سه هزار و 100 کمباین در مزارع استان از ابتدای فصل برداشت تاکنون، افزود: 43 میلیون لیتر سوخت کمباین جهت برداشت در سطح استان توزیع شده است همچنین 25 میلیون لیتر سوخت برای ادامه برداشت در خردادماه پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: عمده برداشت در شهرستان‌های مرکزی و شمالی استان در حال انجام و در شهرستان‌های رامشیر، امیدیه، هندیجان، آغاجاری و ماهشهر رو به پایان است.

نبی پور خاطرنشان کرد: در بارندگی‌های اخیر  158 هزار و 925 هکتار از مزارع استان دچار خسارت 10 تا 70 درصدی شده و 129 هزار و 800 تن گندم از بین رفته است.

وی توضیح داد: علیرغم سیل ابتدای فصل زراعی 1403-1402، خشکسالی‌های ماه‌های آذر، دی و بهمن سال گذشته و بارندگی شدید همراه با طوفان در فروردین و اردیبهشت با تلاش ارگان‌های مربوطه در استان و حمایت‌های استاندار خوزستان، تاکنون یک میلیون و 242 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است و انتظار می‌رود کشاورزان با دقت و سرعت با حداقل تلفات برداشت را انجام و به مراکز خرید تحویل دهند.

نبی پور با بیان اینکه تمام مراکز خرید به‌صورت 24 ساعته محصول تولیدی کشاورزان را خریداری می‌کنند اضافه کرد: اولین سری وجه کشاورزان پرداخت شده و انتظار می‌رود با حمایت دولت در پرداخت وجه تسریع شود.

وی ادامه داد: علیرغم یک هفته بارندگی مداوم و شرایط ناپایدار جوی  در اردیبهشت ماه سال جاری در اقدامی جهادی 560 هزار تن گندم از مراکز خرید روباز به مراکز استاندارد حمل و مابقی که میزان بسیار جزئی بود به وسیله کاور پوشانده شد.

نبی پور افزود: خوشبختانه هیچگونه خسارتی به گندم‌های برداشت شده که در مراکز خرید وجود داشت وارد نشده است.

وی یادآور شد: با توجه به خسارتی که به کشاورزان وارد شد صندوق بیمه کشاورزی سریعاً نسبت به بازدید مزارع خسارت دیده که مشمول بیمه کشاورزی بودند اقدام کرده و در حال پایش و ارزیابی این مزارع هستند و انتظار می‌رود صندوق بیمه در اسرع وقت نسبت به پرداخت غرامت کشاورزان اقدام کند.

 

خبرنگار: ندا خاکی زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید