Iranian Agriculture News Agency

برداشت داده از مزرعه مقایسه‌ای گندم در خرمشهر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر از کشت مقایسه‌ای 10 رقم گندم و برداشت داده این مزارع در شهرستان خبر داد.

برداشت داده از مزرعه مقایسه‌ای گندم در خرمشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، یاسر شریفی بیان کرد: مزرعه pvs به مساحت یک هکتار در این شهرستان کشت شد و با پایان عملیات برداشت داده‌های حاصل از این طرح استخراج شد. 

وی توضیح داد: مزارع تحقیقاتی PVS، یک نقشه راهبردی کشت گندم در سال‌های آینده است و از اهداف این طرح می‌توان به معرفی ارقام جدید به کشاورزان، شناسایی مناسب‌ترین رقم در مناطق مختلف و بررسی سازگاری ارقام جدید با توجه به شرایط محیطی در آن منطقه اشاره کرد.

شریفی ادامه داد: ارقام ستاره، سحر، آزادگان، سارنگ، شبرنگ، داریون، مهرگان، اوج، خلیل و برات 10 رقمی بودند که در این طرح در شهرستان کشت شدند و از این بین برداشت داده نشان داد که ارقام آزادگان، خلیل و برات بهترین پاسخ را داشتند.

وی با بیان اینکه این طرح برای اجرای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی با بررسی عوامل تاثیرگذار در افزایش عملکرد در واحد سطح، نوع رقم و سازگاری آن با منطقه برنامه‌ریزی شده است، یادآور شد: در این طرح ارقام و لاین‌ها از نظر مقاومت گیاهان به عوامل زنده خسارت زا مانند آفات و بیماری‌ها و شرایط اقلیمی و محیطی مانند خشکی و کم آبی بررسی و برای کشت در سال‌های آینده انتخاب می‌شوند.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی متولی تولید دانش و انتقال آن به عرصه‌های تولید

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: مدیران، مسئولین و مردم به دستاوردهای علمی دانشمندان کشورمان ایمان داشته باشند و آن‌ها را به کار ببرند.

در راستای معرفی دستاوردها و جایگاه علمی مرکز به مسئولین و نخبگان استان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبد النبی موسوی‌فرد نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اهواز و هیئت همراه از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی خوزستان بازدید کردند.

سید بهرام اندرزیان رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در این دیدار گفت: باتوجه‌ به چالش‌ها و محدودیت‌های منابع پایه تولید مانند آب‌وخاک، تنها راه دستیابی به امنیت و اقتدار غذایی، کشاورزی دانش‌بنیان است که موجب افزایش بهره‌وری استفاده از منابع می‌شود.

وی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان را به‌عنوان مغز متفکر سازمان جهاد کشاورزی و دستگاه‌های تابع وزارت متبوع در استان و متولی تولید دانش و انتقال آن به عرصه‌های تولید دانست و تأکید کرد: یکی از محدودیت‌های اصلی در این راستا کمبود و یا نبود اعتبارات پژوهشی و نداشتن ردیف اعتبار خاص استانی دراین‌خصوص است و دستگاه‌های اجرایی توجهی به آینده‌پژوهی و وضعیت دستگاه خود در آینده ندارند و همیشه به شیوه آزمون‌وخطا پیش می‌روند که این خود موجب اتلاف سرمایه و تحمیل هزینه و کاهش بهره‌وری می‌شود.

اندرزیان اظهار داشت: چالش دیگر بخش کشاورزی استان در حال حاضر و آینده، سن بالای بهره‌برداران است که در شرایط فعلی میانگین سن ۵۴ سال است و پیش‌بینی می‌شود در افق ۲۰ سال آینده به ۶۰ سال برسد و در آن شرایط انتقال دانش و فناوری به چنین بهره‌بردارانی عملاً سخت و حتی غیرممکن است و عملی کردن تولید دانش‌بنیان و افزایش بهره‌وری زمانی اثربخش است که دانش و فناوری در میدان و عرصه اجرا شود.

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش راهکار برون‌رفت از این مسئله را توجه به تربیت کشاورزان آینده و توسعه هنرستان‌های کشاورزی دانست و اضافه کرد: می‌بایست تناسب متوازنی بین تعداد دانش‌آموزان کشاورزی استان (یک درصد دانش‌آموزان استان) و اشتغال در بخش کشاورزی استان (۲۰ درصد) وجود داشته باشد.

اندرزیان با اشاره به دستاوردهای مهم مرکز گفت: توفیقات و مقام‌هایی که کشاورزی استان دارد مرهون فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و آموزشی محققان مراکز تحقیقاتی است.

 

خبرنگار: ندا خاکی زاده

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید