Iranian Agriculture News Agency

افزایش عملکرد و کاهش ضایعات کشاورزی با جهش تولید در دیمزارهای خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: باید عملکرد در واحد سطح را افزایش داده و راندمان و بهره‌وری را ارتقا دهیم همچنین ضایعات کشاورزی را باید کاهش داد یکی از طرح‌هایی که با این هدف به اجرا درآمده است طرح جهش تولید در دیمزارها است.

افزایش عملکرد و کاهش ضایعات کشاورزی با جهش تولید در دیمزارهای خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از  خوزستان، مجید نبی پور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی ایراد شد گفت: استان خوزستان دارای حدود دومیلیون هکتار مراتع و یک میلیون هکتار جنگل و 1.3 میلیون هکتار زمین زراعی و بیش از 200 هزار هکتار زمین دیم، 300 هزار هکتار شن زار است.

مجید نبی پور با توجه به اینکه حدود 80 هزار نفر گندمکار آبی و 40 هزار نفر گندمکار دیم در خوزستان فعالیت دارند افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان خوزستان از شمال تا جنوب بین 15 تا 25 درجه تفاوت دما وجود دارد که  از نظر علم کشاورزی باید از این ظرفیت استفاده کرد.   

وی تصریح کرد: بین 15 تا 17 میلیون تن محصول کشاورزی در استان تولید می‌شود که ظرفیت رسیدن به 25 تا 30 میلیون تن  محصول در استان وجود دارد.

نبی پور اظهار داشت: نیاز ما به گندم کشور 13 میلیون تن است که بیش از دو میلیون تن گندم در استان تولید شد و از این میزان بیش از یک میلیون و 600 هزار تن محصول خریداری شد.

وی با بیان اینکه مساحت زمین را نمی‌توان گسترش داد، افزود:  باید عملکرد در واحد سطح را افزایش داده و راندمان و بهره‌وری را ارتقا دهیم همچنین ضایعات کشاورزی را باید کاهش داد یکی از طرح‌هایی که با این هدف به اجرا درآمده است طرح جهش تولید در دیمزارها است.

نبی پور تاکید کرد: در گذشته کشاورزان هرساله یک محصول را در زمین می‌کاشتند که از نظر علمی درست نیست و باعث افزایش آفات و بیماری‌ها و در نتیجه کاهش عملکرد می‌شد.

وی گفت: از 4 سال گذشته طرح جهش تولید در دیمزارها در سطح هفت هزار هکتار شروع شده و در حال حاضر به 126 هزار هکتار رسیده است.

نبی پور بیان کرد: در این طرح گیاهان دارویی، دانه‌های روغنی و حبوبات به‌صورت تناوبی کاشته می‌شود و ادوات جدید ، شیوه‌های جدید و ارقام جدید گندم به کار گرفته می‌شود که در نتیجه منجر به افزایش عملکرد و جهش تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان توضیح داد: در پاییز شیوه‌های کشت و نیاز تغذیه‌ای و نحوه کشت محصولاتی که از نظر علمی توصیه شده در قالب الگوی کشت بر اساس الگوی آبی که سازمان آب و برق تعیین می‌کند به کشاورزان توصیه می‌شود.

مجید نبی پور گفت: 754 هزار هکتار گندم، بیش از 42 هزار هکتار کلزا، بیش از 60 هزار هکتار جو و بیش از 20 هزار هکتار چغندر و دیگر محصولات در پاییز سال گذشته کشت شد و بیش از 500 هزار هکتار سم‌پاشی انجام شد.

نبی پور با بیان اینکه بیش از 300 هزار تن کود شیمیایی برای کشت‌های پاییزه در سال گذشته توزیع شد اضافه کرد: برخی کشاورزان کود را دریافت میکنند ولی استفاده نمی‌کنند و زمین خود را اجاره می‌دهد و کسی که این زمین را اجاره کرده است کود را با قیمت آزاد تهیه می‌کند ک این مسئله باید کنترل شود.

وی با بیان اینکه 120 مسئولیت بر عهده سازمان جهاد کشاورزی خوزستان است افزود: در بهار عملیات برداشت محصولات پاییزه آغاز می‌شود که کمباین‌های خوزستان جوابگو نیست بنابراین سه هزار و 100 کمباین برای برداشت محصولات پاییزه در سال جاری به کار گرفته شد که بیش از دو هزار و 500 کمباین مهاجر بود و این کمباین‌ها نیاز به ضدعفونی و تنظیمات داشته است.

نبی پور یادآور شد: در الگوی کشت تابستانه 400 هزار هکتار به برنج، ذرت و حبوبات تخصیص می‌یابد که به دلیل نیاز آبی سطح زیر کشت کاهش می‌یابد.

 

خبرنگار: ندا خاکی زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید