Iranian Agriculture News Agency

سهمیه‌بندی آب با کد ملی/ این طرح تا ٢سال دیگر آغاز می‌شود

سهمیه‌بندی آب با کد ملی/ این طرح تا ٢سال دیگر آغاز می‌شود


شهروند| در کلانشهرهای ایرانی مدیریت مصرف آب یک چالش بزرگ به حساب می‌آید. بررسی میزان مصرف آب هرخانوار، تخصیص آن و کنترل مصرف، فرآیندهایی پیچیده هستند. درهمین راستا حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از آغاز طرح جدید دولت برای سهمیه‌بندی آب با کدملی خبر داد. به گفته او، این طرح با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده که در آن آب مورد نیاز هر فرد در هر اشتراک را تعیین کرده و با استفاده از کدملی این مقدار به او اعلام می‌شود. جانباز دراین‌باره افزود: در نقاط مختلف جهان، با جابه‌جایی یک خانوار نقطه جدید سکونت آنها در شهرداری‌ها ثبت می‌شود. همچنین میان مصرف یک خانوار دونفره با یک خانوار ٤ یا ٥نفره تفاوت وجود دارد اما در ایران بین یک اشتراکی که یک خانواده دونفره در شمال شهر از آب استفاده می‌کنند، با یک اشتراکی که در جنوب شهر همزمان دو خانوار پرجمعیت از آن استفاده می‌کنند، هیچ تفاوتی قایل نیستیم. البته به گفته این مقام مسئول اجرایی‌شدن چنین طرحی نیازمند دو تا سه‌سال زمان است. به‌ هرحال با اجرای آن می‌توان یارانه آب را هدفمند کرد و براساس نیاز روزانه هر فرد یک سهم خاصی به فرد اختصاص داد.
در ادامه مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که طرحی با عنوان طرح اصلاح الگوی مصرف آب و مدیریت مصرف در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته، گفت: متاسفانه بررسی این طرح در زمان انتخابات صورت گرفت و در فضای انتخاباتی بحث جریمه مشترکان پرمصرف از این طرح حذف شد اما برخورد با مشترکان پرمصرف به صورت قطع آب یا قطع انشعاب در این طرح دیده شده، درصورتی که به صورت قانون در‌آید، در تابستان ٩٥ اجرایی خواهد شد.
درهمین راستا او افزود: در ابتدای‌ سال ٩٥ قرارداد یکی از پروژه‌های مهم بخش مدیریت مصرف، مدیریت توزیع و ایجاد شبکه هوشمند آب با یکی از شرکت‌های معتبر اروپایی منعقد خواهد شد و در سفری که صدراعظم آلمان در ابتدای‌ سال آتی به ایران خواهد داشت، چند پروژه آب و فاضلاب نیز با طرف‌های آلمانی مورد مذاکره و احتمالا عقد تفاهمنامه قرار خواهد گرفت. ایجاد شبکه‌های هوشمند آب در مذاکرات خارجی در اولویت قرار دارد و تفاهمنامه‌ای با یک شرکت فرانسوی در زمینه بهسازی شبکه توزیع آب در مراحل نهایی عقد تفاهمنامه است.

شورایعالی اقتصاد تصمیم‌گیرنده افزایش نرخ آب ٩٥
در ادامه مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که قیمت تمام‌شده تأمین هر مترمکعب آب بیش از ١٠٠٠تومان است، گفت: قیمتی که بابت مصرف هر مترمکعب آب از مصرف‌کنندگان دریافت می‌شود، کمتر از ٥٠٠تومان است که این فاصله چالش اصلی ما است. وی افزود: تا امروز هیچ پیشنهادی برای افزایش نرخ آب در‌سال ٩٥ به دولت ارایه نکرده‌ایم اما تصمیم‌گیری اصلی در این خصوص با شورایعالی اقتصاد است.

افزایش آب بدون درآمد
یکی دیگر از مشکلات موجود در شبکه آب کشور، آب بدون درآمد یا آبهای هدررفته (مقادیر آبی که دزدیده می‌شود، در شبکه هدر می‌رود یا در چاه‌ها محاسبه نمی‌شود) است. به دلایل مختلف این شاخص در ایران طی سال‌های اخیر روند صعودی را طی کرده است. درهمین زمینه جانباز گفت: در سال‌های گذشته شاخص آب بدون درآمد ٢٤,٧‌درصد بود. اما اکنون به ٢٦‌درصد رسیده و با وجود این‌که در برنامه پنجم توسعه کاهش یک‌درصدی شاخص آب بدون درآمد در هر‌سال هدفگذاری شده بود، این هدفگذاری محقق نشد و علت آن هم این بود که اعتبارات مورد نیاز به این بخش تخصیص پیدا نکرد و برای برنامه ششم توسعه هدفگذاری را به کاهش سالانه نیم‌درصدی تعدیل کرده‌ایم. همچنین او در ادامه سخنانش به قطع ٦٩٨ فقره انشعاب آبیاری فضای سبز از آب شرب اشاره کرد و گفت: همچنان در بخش‌های مختلف کشور فضای سبز با آب شرب آبیاری می‌شود که نمونه بارز آن در شهر بندرعباس است.

تخصیص ٥٠٠‌میلیون دلار برای آبرسانی روستایی
او همچنین گفت: درحال حاضر به ٦٦٠ روستای کشور به وسیله تانکر و به صورت سیار آبرسانی می‌شود که برای احداث مجتمع‌های آبرسانی و تسریع در ساخت تأسیسات تصفیه و انتقال آب منتظر تخصیص منابع مالی ٥٠٠‌میلیون دلاری مصوب صندوق توسعه ملی هستیم. تمامی اقدامات لازم برای تخصیص این ٥٠٠‌میلیون دلار به بخش آبرسانی روستایی انجام شده و مصوبه هیأت‌مدیره صندوق توسعه ملی را گرفته‌ایم و طی نامه‌ای به بانک مرکزی، واریز پول به حساب‌های بانک‌های عامل اعلام شده و قرار است ظرف یک هفته تا ١٠روز آینده پول به حساب بانک‌های عامل واریز شده و کار اجرای پروژه‌ها آغاز شود.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که از مجموع ١١٣٠ شهر کشور در تابستان ‌سال‌جاری ٥٤٧ شهر با تنش آبی مواجه بودند، گفت: پیش‌بینی می‌شود تعداد شهرهای با تنش آبی در تابستان ‌سال آینده به ٣٩٢ شهر کاهش یابد.
وی ادامه داد: درمجموع میزان بارش‌ها از ابتدای ‌سال آبی جاری تا پایان هفته گذشته ١٤٩میلیمتر بوده که نسبت به متوسط بلندمدت کاهشی ٤,٥ تا ٥‌درصدی داشته است، با این وجود تلاش می‌شود با مدیریت مصرف و مدیریت فشار در شهرهای کشور به جای جیره‌بندی، بتوانیم پیک مصرف آب ‌سال آینده در تابستان ٩٥ را بدون مشکل سپری کنیم.

جداسازی آب شرب از مصرف درحال پیگیری
این مقام مسئول درخصوص طرح جداسازی شبکه آب بهداشتی و آب شرب اذعان داشت: در شهرهایی که با مشکلات کیفیت آب مواجه‌اند، ازجمله شهرهای ساوه، قم، شهرهای استان خراسان‌رضوی، شهرهای استان سمنان و شهرهای استان سیستان‌وبلوچستان، ایجاد سامانه‌ای جدا از سامانه لوله‌کشی شهری برای تأمین آب شرب درنظر گرفته شده که در بسیاری از این شهرها اجرایی شده است، البته در همه نقاط دنیا آب شرب با کیفیت را از طریق سامانه‌ای جدا از سامانه لوله‌کشی منازل تأمین می‌کنند و این مسأله در ایران با اولویت شهرهای دارای مشکل در کیفیت آب درحال پیگیری است.
جانباز با اشاره به توانمندی‌های کسب‌شده در دوران تحریم گفت: در دوران تحریم در بخش آب و تأمین تجهیزات مورد نیاز در این صنعت به خودکفایی بیش از ٩٠‌درصد رسیدیم و این دستاورد مهمی است که بایستی درشرایط پس از برجام نیز از آن صیانت و به‌گونه‌ای عمل کنیم که در تعریف پروژه‌های جدید با شرکت‌های خارجی، شرکت‌های توانمند ایرانی نقش اصلی را در اجرای پروژه‌ها ایفا کنند که در این زمینه بحث انتقال تکنولوژی و تعریف شرکت‌های مشترک ایرانی و خارجی مورد توجه قرار دارد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید