Iranian Agriculture News Agency

معاون جهاد کشاورزی فارس:

ممنوعیت عرضه و صادرات محصولات کشاورزی فاقد شناسنامه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از ممنوعیت عرضه و صادرات محصولات کشاورزی فاقد "شناسنامه سلامت" خبر داد و گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات زراعی و باغی باید از پایان شهریورماه نسبت به دریافت شناسه محصولات خود اقدام کنند.

ممنوعیت عرضه و صادرات محصولات کشاورزی فاقد شناسنامه

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، حمید دبیری با بیان اینکه دریافت "شناسنامه سلامت"یا " QR Code" برای خیار سبز، گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای چه به‌صورت کاشت در فضای باز و چه به‌صورت گلخانه‌ای الزامی است، توضیح داد: اخذ این شناسه برای محصولات سیب درختی، مرکبات، انار، خرما، پسته، انگور، کیوی، برنج، بادمجان، کرفس و کاهو نیز ضروری است. 

وی با بیان اینکه فرایند استانداردسازی و اخذ "QR Code" با هدف ارتقای سلامت تولیدات کشاورزی انجام می‌شود، افزود: این شناسنامه نشان می‌دهد محصول تولید شده عاری از هرگونه باقی‌مانده سموم، کود و فلزات سنگین است.

به گفته دبیری؛ به منظور دریافت شناسه سلامت محصولات زراعی از زمان کاشت و محصولات باغی از زمان گلدهی تحت نظارت مستقیم کارشناسان فنی مورد تائید سازمان جهاد کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قرار می‌گیرند. 

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ارائه بسته‌های تشویقی به کشاورزانی که اقدام به اخذ شناسه سلامت محصولات خود می‌کنند، خاطرنشان کرد: تامین کود و سموم مورد نیاز، ارائه تسهیلات و عرضه تولیدات آن‌ها به بازار از جمله برنامه‌های تشویقی در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول، به نحوه دریافت شناسه سلامت محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: کشاورزان، صادرکنندگان و زنجیره‌های ارزش با مراجعه به " سامانه سماک " اقدام به پیش ثبت‌نام اولیه می‌کنند و کارشناسان فنی با عقد قرارداد با آن‌ها، نظارت و ارائه توصیه‌های لازم اقدام به ثبت گزارش‌های خود در "سامانه سامکا" می‌کنند.

دبیری افزود: در صورت ثبت گزارش توسط کارشناسان فنی، تولیدکنندگان در زمان برداشت محصول، می‌توانند شناسنامه سلامت محصولات خود را دریافت و بر روی آن‌ها نصب کنند.

وی یادآوری شد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید تمامی محصولات تا پایان سال جاری دارای شناسنامه سلامت شوند. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس توضیح داد: به منظور صادرات محصولات به کشورهایی مانند اتحادیه اروپا و اوراسیا، علاوه‌بر شناسه محصول و گواهی بهداشت نباتی، اخذ گواهی سلامت از دانشگاه علوم پزشکی و ارائه نتیجه آزمایش باقی‌مانده سموم نیز ضروری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید