Iranian Agriculture News Agency

کشت کنجد در 350 هکتار از مزارع گراش

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت :پیش‌‌بینی می‌شود ۳۵۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت کنجد اختصاص یاید.

کشت کنجد در 350 هکتار از مزارع گراش

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، حسن مرادی با بیان اینکه کشت این محصول از اواسط خرداد آغاز شده و تا اواسط تیرماه ادامه خواهد داشت، افزود: با ترویج کشت مکانیزه دانه روغنی کنجد، سطح زیر کشت این محصول در شهرستان نسبت به سال گذشته رشد 6 درصدی را خواهد داشت.

وی ادامه داد: به طور متوسط میزان مصرف بذر در کشت به روش سنتی و دست پاش حدود 25 کیلوگرم در هکتار است، اما در کشت مکانیزه این رقم به ۵ کیلوگرم در هکتار کاهش می‌یابد.

این مقام مسئول یادآور شد: استفاده از ارقام محلی و دست پاشی بذر به روش حفاظتی در بقایای مزارع گندم، سال ها روش رایجی بوده و مزایای زیادی نیز دارد اما با توجه به افزایش شدید قیمت بذر کنجد، کشت مکانیزه برای کشاورزان باصرفه تر خواهد بود که در این خصوص در سه سال اخیر حدود 20 دستگاه کارنده وارد شهرستان گراش شده است.       

مرادی ضمن اشاره به دوره نسبتا کوتاه کاشت تا زمان برداشت کنجد خاطرنشان کرد: بهترین تاریخ کشت این محصول در شهرستان‌های جنوبی اواسط خرداد تا اواسط تیرماه ماه است و معمولا در مهرماه نیز محصول برداشت می‌شود.           

وی افزود: نیاز آبی کم و پر فروش بودن محصول از جمله مزایا و عامل اصلی انگیزه و ترغیب کشاورزان جهت کشت کنجد است و تمام سعی ما بر این است که با استفاده از دانش روز و بکارگیری مکانیزاسیون در کشاورزی در مجموع سود بیشتری نصیب کشاورزان شود که در همین راستا تمامی سطح زیر کشت این محصول به روش تیپ آبیاری می‌شود.   

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش در پایان ضمن اشاره به مصارف کنجد در تهیه روغن خوراکی و انواع حلوا، ارده و شیرینی جات گفت: کنجاله کنجد نیز برای خوراک دام ماده‌ای بسیار مغذی است که در شرایط کمبود علوفه و نهاده‌های دامی می‌تواند برای دامداران بسیار با ارزش باشد.         

 

خبرنگار: شیدا اشتری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید