Iranian Agriculture News Agency

بهره‌برداری از نخستین واحد پرورش بز مورسیا در بیضا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: اولین مزرعه پرورش بز مورسیا با 500 راس بز مولد در این شهرستان در حال بهره‌برداری است.

بهره‌برداری از نخستین واحد پرورش بز مورسیا در بیضا

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، صدیقه مویدی بیان کرد: این دام‌ها از اسپانیا وارد کشور شدند که در ادامه روند تولید برای افزایش نسل این نژاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول افزود: این واحد دامداری در زمینی به مساحت 9 هزار مترمربع و با سرمایه‌گذاری شخصی به میزان 30 میلیارد تومان با ظرفیت دو هزار راس بز مورسیا راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: این واحد پرورش بز قادر است سالانه 600 تن شیر و چهار تن گوشت تولید کند.

مویدی خاطرنشان کرد: با افتتاح این واحد، زمینه اشتغال 6 نفر به‌صورت دائمی در منطقه فراهم شده است.

این مقام مسئول توضیح داد: در یک دهه گذشته به دلیل تغییر اقلیم و فقر مراتع، دامداری‌های نیمه صنعتی و صنعتی رواج یافته است که می‌توان دام‌های کم بازده و فاقد توجیه اقتصادی را با این دام‌های پر تولید جایگزین کرد.

وی خاطرنشان کرد: بز مورسیا متوسط جثه بوده و در تمام فصول قابلیت جفت گیری و آبستنی دارد و از ویژگی‌های نژاد مذکور می توان به چند قلوزایی، سازگاری بالا با شرایط آب و هوای گرم و خشک، مناسب برای راه اندازی مشاغل خانگی، مقاومت بالا در برابر انواع بیماری‌های شایع دامی، تولید شیر و گوشت بالاتر نسبت به گونه‌های بومی اشاره کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا یادآور شد: تولید متوسط شیر سالیانه دام‌های سنتی ۵۰ تا حداکثر ۱۰۰  لیتر و بازده تولید مثل آن ها ۷۰ درصد است، این در حالی است که میزان تولید شیر در دام‌های جدید ۵۰۰ تا ۹۰۰ لیتر و نرخ زاد آوری آنها ۱۸۰ تا ۲۲۰ درصد است.

 

خبرنگار: شیدا اشتری 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید