Iranian Agriculture News Agency

تهیه نقشه‌های ملی تناسب اراضی 66 محصول زراعی و باغی شاخص در کشور

عضو هیأت علمی و رئیس بخش تحقیقات شناسایی خاک و ارزیابی اراضی موسسه تحقیقات خاک و آب با تأکید بر نقش مبنایی مطالعات خاک‌شناسی در برنامه‌ریزی الگوی کشت، از تهیه نقشه‌های تناسب اراضی برای 66 محصول زراعی و باغی شاخص در کشور خبر داد.

تهیه نقشه‌های ملی تناسب اراضی  66 محصول زراعی و باغی شاخص در کشور

میر ناصر نویدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، بابیان این‌که در حال حاضر با آشفتگی‌هایی در عرصه تولید محصولات کشاورزی روبه‌رو هستیم گفت: به‌عنوان‌مثال در مقاطعی از زمان، محصولی در یک منطقه دچار مازاد تولید شده و کشاورزان در عرضه این محصول به بازار دچار مشکل می‌شوند.

وی ادامه داد: آنچه می‌تواند راهگشای این معضل باشد؛ مطالعات مبنایی هستند که با اطلاعات اقتصادی تکمیل‌شده و تحت عنوان برنامه‌ریزی الگوی کشت شناخته می‌شوند.

عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب توضیح داد: در گام اول، مطالعات خاکشناسی به‌عنوان اطلاعات پایه ای مبنای مطالعات تناسب اراضی قرار گرفته که مطالعات اخیر نیز نقش زیربنای برنامه‌ریزی الگوی کشت را شکل می دهد. مطالعات تناسب اراضی طیف گسترده‌ای از محصولات قابل‌کشت را در یک محدوده مشخص جغرافیایی موردبررسی و ارزیابی قرار می‌دهند.

وی با اشاره به این‌که در این مطالعات سه دسته فاکتور مهم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند افزود: این داده‌ها شامل خصوصیات و ویژگی‌های مؤثر خاک، نیازهای رویشی هر گیاه و داده‌ها و اطلاعات اقلیم هستند. از تلفیق این سه دسته داده، به دسته‌بندی نواحی یکسان و یکنواخت، تحت عنوان کلاس‌های تناسب اراضی می‌رسیم که هر کدام از این کلاس‌ها برای خود دارای اجزایی هستند. معمولا نسبت به کلاس یک که مناسب‌ترین کلاس برای کشت محصولات کشاورزی است، سایر کلاس‌ها به درجاتی دچار محدودیت‌هایی در زمینه خاک و اقلیم هستند.

رئیس بخش تحقیقات شناسایی خاک و ارزیابی گفت: خوشبختانه موسسه تحقیقات خاک و آب با سفارشی که در سال۹۳از معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی دریافت کرد، مطالعات خاکشناسی را در پهنه اراضی آبی کشور انجام داده است که حاصل آن رسیدن به سامانه ملی بر خط تناسب اراضی است.

وی افزود: همچنین تهیه نقشه‌های ملی برای ۶۶ محصول زراعی و باغی که به عنوان محصول شاخص مناطق مورد مطالعه محسوب می شدند از دستاورد های این مطالعات است.

نویدی خاطر نشان کرد: طبیعتاً از آنجا که پیش‌نیاز مطالعات تناسب اراضی، موجود بودن سه دسته اطلاعات ذکر شده است، اگر در بخشی از جغرافیای سرزمین یکی از این داده‌ها وجود نداشته باشد، مطالعات تناسب اراضی امکانپذیر نخواهد بود. از این رو این مطالعات در بخش‌هایی انجام شده است که نتایج مطالعات خاکشناسی آن موجود بود.

وی با بیان این که سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی چند سالی است که عهده‌دار طراحی برنامه‌ریزی الگوی کشت شده است گفت: اولین و مبنایی‌ترین اطلاعاتی که در اختیار مجریان طرح ملی الگوی کشت در سازمان تحقیقات قرار گرفته است مربوط به مطالعات تناسب اراضی است که منتج به برنامه ریزی الگوی کشت در سطح ملی شده است.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید