Iranian Agriculture News Agency

مطالعات خاکشناسی، پیش‌نیاز برنامه‌ریزی الگوی کشت در دیم‌زارها

مسئول ترویج و نظارت بر الگوی کشت کشور از لزوم انجام مطالعات خاکشناسی در اراضی دیم کشور باهدف ایجاد امکان مطالعات تناسب اراضی و برنامه‌ریزی الگوی کشت خبر داد.

مطالعات خاکشناسی، پیش‌نیاز برنامه‌ریزی الگوی کشت در دیم‌زارها

 

علیرضا نیکویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در توضیح مشکلات مطالعات کارشناسی پایه برنامه‌ریزی الگوی کشت گفت: در اراضی آبی از گذشته مطالعات خاکشناسی بسیار گسترده‌ای اتفاق افتاده است و از حدود ۴۰ سال گذشته موسسه تحقیقات خاک و آب در سطح قابل‌توجهی این مطالعات کارشناسی را انجام داده است. ولی متأسفانه در اراضی دیم به دلایل مختلف این مطالعات انجام نشدند.

وی تأکید کرد: یکی از الزامات برای برنامه‌ریزی دقیق الگوی کشت در اراضی دیم، مطالعات خاکشناسی است. این، بودجه و اعتبار قابل‌توجهی را می‌طلبد که متأسفانه هنوز تحقق پیدا نکرده است.

مسئول ترویج و نظارت بر الگوی کشت کشور بیان کرد: تصور بر این است که اگر این مطالعات خاکشناسی انجام شود و به سمت و سویی حرکت کنیم که اراضی، تناسب لازم برای کشت محصولات را داشته باشند؛ تأثیر قابل‌توجهی روی عملکرد در واحد سطح در اراضی دیم محقق خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه کیفیت و کلاس اراضی بسیار متنوع است، عدد دقیقی نمی‌توان برای این افزایش عملکرد در واحد سطح مشخص کرد؛ ولی با توجه به اینکه در حال حاضر با کنترل بذر و سایر موارد ممکن تا حتی دو برابر نیز پتانسیل افزایش عملکرد در واحد سطح در دیمزارها وجود دارد؛ اگر مطالعات خاکشناسی نیز به کمک ما بیایند تا بتوانیم جایگاه کشت محصولات را دقیق‌تر تعیین کنیم، ناخودآگاه بازدهی بسیار بهتر خواهد بود.

نیکویی بابیان این‌که در حال حاضر به نظر نمی‌رسد با توجه به بالا بودن میزان بودجه موردنیاز برای انجام این مطالعات عزمی برای تخصیص این منابع وجود داشته باشد گفت: از دید برنامه ریزان کشور اولویت‌های مهم‌تری برای هزینه بودجه وجود دارد. ولی واجب بودن انجام این مطالعات غیرقابل‌انکار است. چراکه انجام این مطالعات زیربنایی برای همیشه نه‌تنها برای حوزه کشاورزی، بلکه سایر حوزه‌ها لازم و مورداستفاده است.

 

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید