Iranian Agriculture News Agency

اعتبار شناسایی مناطق مستعد اجرای پروژه پخش سیلاب تأمین شد

مدیر کل دفتر کنترل سیل و آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از اجرای ۴۳۸ طرح پخش سیلاب در سراسر کشور خبر داد.

اعتبار شناسایی مناطق مستعد اجرای پروژه پخش سیلاب تأمین شد

 

محمد فرامرز در گفت و گو با خبرنگار ایانا با اشاره به ممنوعه و ممنوعه بحرانی بودن بخش عمده‌ای از دشت‌های کشور به دلیل افزایش کسری آب آبخوان‌ها، بیان کرد: یکی از راه های مدیریت این معضل، مهار و بهره‌برداری از روان آب‌های سیلابی به شکل مثبت است.

وی افزود: استفاده از پروژه‌های تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها و یا پروژه‌های پخش آب سیلاب‌های آبخوان داری می‌تواند قسمت کمی از روان آب‌های سیلابی را مدیریت، و آبخوان‌ها را از این طریق تغذیه کند. این اقدام به روش‌های مختلف پروژه‌های تغذیه مصنوعی انجام می‌شود که از قدیم سازمان منابع طبیعی عهده‌دار مسئولیت آن بوده است‌.

مدیر کل دفتر کنترل سیل و آبخیزداری با بیان این که تا به امروز در ۴۳۸ نقطه پروژه پخش سیلاب در کشور اجرا شده است، گفت: از این تعداد ۳۷ پروژه تحت اختیار، مدیریت و بهره‌برداری موسسه تحقیقات خاک و آب قرار دارد.

فرامرز بیان کرد: در سال جاری طرح مهمی در این حوزه توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تامین اعتبار شد که ذیل آن، شناسایی مناطق مستعد برای اجرای پروژه‌های پخش سیلاب، طراحی ایستگاه‌های آبخوانداری و همچنین طراحی سایت‌های جدید برای اجرا به موسسه تحقیقات خاک و آب سپرده شده است.

وی افزود: اعتبار انجام این پروژه‌ها ۱۸ میلیارد تومان برآورد شده که سال گذشته ۶ میلیارد آن را تامین اعتبار کرده‌ایم و قرارداد آن در مرحله انعقاد است.

مدیر کل دفتر کنترل سیل و آبخیزداری خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج تحقیقات موسسه تحقیقات خاک و آب، به ازای هر هکتار انجام پروژه‌های آبخوان داری، هزار متر مکعب آب به آبخوان‌ها تغذیه می‌کند‌ این نتیجه خوبی است و پروژه‌های آبخوان داری انجام شده اثرات مثبت محسوسی بر دشت‌ها، قنوات، چشمه‌ها، چاه‌ها و سایر منابع آب محقق کرده است.

 

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید