Iranian Agriculture News Agency

۶۰ درصد پلاک‌های در استان چهارمحال وبختیاری در دو سال گذشته رفع تداخل شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال وبختیاری، از رفع تداخل ۶۰ درصد پلاک‌های در استان چهارمحال وبختیاری در دو سال گذشته خبرداد.

۶۰ درصد پلاک‌های در استان چهارمحال وبختیاری در دو سال گذشته رفع تداخل شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری، حسین برزگر در نماز جمعه شهر جونقان با اعلام این خبر گفت: درصد قابل توجهی از پلاک‌های مشمول ماده 54 قانون رفع موانع تولید موضوع رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین و موازی در دو سال گذشته در کمیسیون رفع تداخلات استان اتخاذ تصمیم و تعیین تکلیف شده است، که از لحاظ مساحت اراضی غیر ملی می‌توان قریه جونقان ومزارع تابعه آن را به‌عنوان بزرگترین پلاک ثبتی استان قلمداد کرد.

وی ادامه داد: با تصمیم کمیسیون رفع تداخلات استان و الحاق 453 هکتار اراضی به اراضی کشاورزی جونقان مشکلات و مناقشات 50 ساله  مردم با دولت در حوزه اراضی به طور چشمگیری کاهش یافت . 

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در صحبت های قبل از خطبه‌های نماز جمعه بخش جونقان با اشاره به اینکه اجرای قانون رفع تداخلات اراضی یکی از اولویت‌های شاخص دولت سیزدهم برای رفع مشکلات مردم و کشاورزان است، افزود: ماده 54 قانون رفع موانع تولید موضوع، رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین و مقررات موازی یکی از  تصمیمات خوب قانون‌گذار بود که در این حوزه تشکیل کمیته رفع تداخلات استانی و قرارگاه مرکزی رفع تداخلات در سطح ملی را فعال کرده است. 

وی گفت: با تصویب این قانون بسیاری از پرونده‌ها حقوقی که اشخاص  به طرفیت ادارات منابع طبیعی وراه شهرسازی در مراجع قضایی اقامه دعوی می شدند به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

به گفته وی با اجرای  قانون فوق، پلاک‌های مشمول رفع تداخلات خارج از فرایند دادرسی قضایی و در زمانی کوتاه در قالب کمیسیون مربوطه  با ترکیبی از ادارات کل  ثبت اسناد و املاک، منابع طبیعی و اقتصاد دارایی استان، راه و شهرسازی و مدیریت امور اراضی با استفاده از فاکتور های چون سوابق مربوط به اجرای قانون اصلاحات اراضی و قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع و سایر فاکتورهای مهندسی از قبیل عکس‌های هوایی سنواتی، اراضی حائز شرایط دستور‌العمل به مستثنیات قانونی اشخاص الحاق می‌شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به  اینکه در استان 815 پلاک ثبتی مشمول قانون رفع تداخلات وجود دارد افزود: 440 پلاک استان معادل 60 درصد پلاک‌های مشمول از ابتدای ابلاغ قانون فوق  در کمیسیون رفع تداخلات استان تصویب و بریا اصلاح اسناد دولت و‌اشخاص به ادارات کل ثبت اسناد و املاک و منابع طبیعی ابلاغ شده است که از لحاظ مساحت اراضی غیر ملی مساحتی بالغ‌بر 160 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان تعیین تکلیف و تثبیت شده است.

برزگر توضیح داد: اجرای رفع تداخلات اراضی در قریه جونقان و مزارع آن از سال 1400 با انتخاب مشاور ذی‌صلاح  شروع به کار کرد که با تصمیمات اتخاذ شده کمیسیون رفع تداخلات استان از 13 هزار و 500 هکتار کل اراضی این پلاک، حدود پنج هزار و 250 هکتار اراضی مستثنیات متعلق به اشخاص تثبیت شد که میزان 359 هکتار اراضی خارج از محدوده و حریم شهر به نفع مردم رفع تداخل و آزادسازی شد.

وی اضافه کرد: با پیگیری مدیریت امور اراضی استان و اخذ نظر موافق اداره کل راه و شهرسازی مبنی بر اجازه ورود به اراضی تحت تملک سازمان زمین و مسکن، حدود 93 هکتار اراضی دیگر مربوط به محدوده و حریم شهر جونقان، به تعداد 515 پلاک مسکونی و 75 هکتار اراضی کشاورزی نیز مصاف بر میزان مساحت اراضی رفع تداخل شده قبلی به اراضی مستثنیات  اشخاص الحاق و  زمینه صدور سند برای متصرفین قانونی را مهیا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهامحال و بختیاری از اعضای شورا و شهرداری و فرماندار این شهرستان نیز  به سبب همکاری‌های موثرشان در اجرای این پروژه تشکر و قدردانی کردند.

 

خبرنگار: طیبه بیگ زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید