Iranian Agriculture News Agency

کشت قراردادی نسخه‌ی شفابخش کشاورزی

طرح "کشت قراردادی" گندم به منظور افزایش سود کشاورزان، حذف واسطه‌ها، افزایش کیفیت و کمیت محصولات و کاهش ریسک بازار تعریف شده است.

کشت قراردادی نسخه‌ی شفابخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال وبختیاری، کشاورزانی که در این طرح شرکت کنند از ۲۰ درصد تخفیف بیمه محصولات کشاورزی و همچنین از جایزه قرارداد به میزان هر تن یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال برخوردار می‌شود.

کشت قراردادی، نوعی برنامه تولید در کشاورزی است که بر اساس آن بین کشاورز به‌عنوان تولیدکننده و دولت به‌عنوان خریدار قراردادی شامل شرایط تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و در جریان آن، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های مورد نیاز را ندارند، بر اساس برنامه اعلام شده به کشت نوع خاصی از محصول که بیشتر شامل غلات و دانه‌های روغنی است، می‌پردازند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص کشت قراردادی گندم گفت: سطح زیرکشت گندم قراردادی استان در سال‌ زراعی جاری از۱۰ هزار هکتار سال قبل به ۲۵ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

به گفته حسین برزگر، براساس آمارها در زمان حاضر ۵۰ درصد از گندم‌زارهای چهارمحال و بختیاری به کشت قراردادی گندم اختصاص داده شده است.

وی توضیح داد: کشت قراردادی در سال زراعی گذشته در چهارمحال و بختیاری با محصول گندم آغاز و در سال زراعی جاری این شیوه با زیرپوشش قرار دادن جو و دانه‌های روغنی توسعه پیدا کرد.

توصیه‌هایی برای گندم‌کاران و کمباین‌داران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به گندم‌کاران توصیه کرد: کمباین‌داران قبل از برداشت محصول نسبت به ضد عفونی هِد کمباین‌ها اقدام کنند.

برزگر با تاکید بر ضرورت تنظیم کمباین‌ها افزود: کمباین‌داران برای ریزش استاندارد و جلوگیری از ریزش بیش از حد نسبت به تنظیم دستگاه اقدام کنند.

وی همچنین توصیه‌هایی به گندم‌کاران نیز داشت و برضرورت تحویل محصول به مراکز خرید و مباشران خرید گندم و خودداری از تحویل محصول به دلالان تاکید کرد.

به گفته برزگر، با توجه به وجود خطر آتش‌سوزی بقایای مزارع گندم (کاه و کُلش) در حین برداشت و پس از آن؛ گندم‌کاران نسبت به نگه‌داری آن‌ها در جایی مطمئن برای پیشگیری از هرگونه آتش سوزی اقدام کنند.

وی، بر ضرورت انجام مراقبت‌های لازم در مدت یک ماه تا ۴۰ روز آینده برای پیشگیری از هرگونه حادثه‌ آتش‌سوزی تاکید کرد.

به گفته مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری براساس هماهنگی انجام شده با مراکز خرید گندم در شهرستان‌ها گندم‌کاران محصول خود را به نزدیک‌ترین و معتبرترین مرکز خرید تحویل دهند.

یگانگی همچنین تاکید کرد: گندم‌کاران همچنین از تحویل محصول تولیدی خود به دلالان و سلف‌خران پرهیز کنند.

کشاورزان، نرخ تضمینی اعلام شده متناسب با افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی نیست

یکی از گندم کاران شهرکرد، گفت: برداشت محصول گندم در چهارمحال و بختیاری در زمین‌های مسطح به‌صورت مکانیزه و در اراضی شیب‌دار و سخت‌گذر به‌صورت نیمه مکانیزه و سنتی انجام می‌شود.

رسول کوهیان در خصوص قیمت کمباین اضافه کرد: در زمان حاضر نرخ کمباین نسبت به سال گذشته به صورت ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

این گندم کار روستای دستگرد امامزاده در خصوص نرخ تضمینی اعلام شده، بیان کرد: نرخ تضمینی اعلام شده متناسب با افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی نیست و همین قیمت پایین باعث شده تا کشاورزان رغبت چندانی به کشت گندم در سال‌های آینده از خود نشان ندهند.

وی، همچنین در خصوص پرداخت مطالبه‌های گندم‌کاران گفت: اگر پرداخت مانند سال‌های گذشته و طی چند قسط به کشاورزان پرداخت شود به صرفه نیست و این امر موجب کاهش توان مالی کشاورزان می‌شود.

کوهیان یادآور شد: این درحالی است که دلالان و واسطه‌ها به‌صورت نقد گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را خریداری می‌کنند.

یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

 

خبرنگار: طیبه بیگ زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید