Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

زنان روستائی مشارکت کنندگان فعال حوزه ی تولید

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: حمایت از بانوان توانمند روستائی در عرصه تولید میتواند زمینه رشد جامعه مولد را دوچندان نماید.

زنان روستائی مشارکت کنندگان فعال حوزه ی تولید

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، جلسه صندوق خرد زنان روستایی , با هدف بررسی مشکلات و نحوه اعطای تسهیلات با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، رییس صندوق کارآفرینی امید استان،مدیر کل دفتر بانوان استانداری کردستان مدیر هماهنگی ترویج و جمعی از کارشناسان مرتبط با موضوع در محل سالن جلسات ستاد سازمان برگزار شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت:  زنان روستایی از همان ابتدای تشکیل روستاها نقش فزاینده ای در تولید ایفا نموده اند ، آنها پا به پای مردان و بلکه بیشتر از آنها چه در عرصه ی جامعه روستائی به فعالیت های مهم کشاورزی و دامپروری پرداخته و چه در نهاد خانه و خانواده کماکان با تولید انواع لبنیات، صنایع دستی، فرش و گلیم و جاجیم و حتی پرورش گاو و گوسفند و مرغ و جوجه توانسته اند چرخه تولید روستا را به حرکت در آورند .

اسکندری اظهار داشت: صندوق های اعتبارات خرد در وزارت جهاد کشاورزی از سال 1379  با همکاری مرکز تحقیقات روستایی درکلیه استان ها  با هدف دسترسی آسان و سریع زنان روستایی و عشایری به منابع مالی، ترویج فرهنگ پس انداز، توسعه مشاغل وکسب وکارهای کوچک و محلی  و تقویت مشارکت زنان روستایی در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی تشکیل شد.  

وی یکی از موانع مهم توسعه فعالیت های زنان روستایی را  عدم دسترسی آنها به منابع مالی و اعتباری دانست و افزود: طی تفاهم نامه ای که از سال 1393 با صندوق کارآفرینی امید منعقد شده زنان ساکن در روستاها که توان فعالیت در عرصه های مختلف تولیدی را چه به صورت انفرادی و چه به صورت مشارکتی دارند به عضویت صندوق های خرد زنان روستائی در آمده و پس از تایید و معرفی مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان مرتبط،  نسبت به اخذ تسهیلات  اقدام و فعالیت تولیدی خود را آغاز می کنند.

وی گفت :  در این صندوق ها زنان روستایی و عشایری با  اندوختن سرمایه های اندک خود  وام دریافت می کنند. ضمانت وام گیرنده به صورت زنجیره ای بین اعضا صورت می گیرد. وام ها ی اعطا شده برای انجام فعالیت های کشاورزی و تولیدی و با اولویت فعالیت های گروهی پرداخت می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی از تعداد 86 صندوق فعال خرد زنان در استان کردستان خبر داد و تصریح کرد تعداد 32 صندوق در سال جاری تاسیس شده که شهرستان دیواندره فعال ترین صندوق های خرد زنان روستائی را با تعداد بالغ بر 1012 نفر عضو داراست .

اسکندری تصریح کرد:  بسیاری از اعضای صندوق های خرد زنان روستائی استان به کارآفرینان برتر در سطح استان و حتی کشور تبدیل شده اند , توانسته اند کمک حال تعداد زیادی از بانوانی باشند که خود سرپرست خانوار هستند.

 برنامه اعتبارات خرد تلاشی برای استفاده آسان و سریع زنان روستایی و عشایری از تسهیلات کم بهره است که کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی  پس از اطلاع رسانی از طریق معتمدین محلی نسبت به نیاز سنجی فعالیت ها در روستاها اقدام نموده و پس از آموزش فعالیتها به متقاضیان شرایط اخذ تسهیلات توسط متقاضی را فراهم آورده و متقاضی پس از اخذ تسهیلات فعالیت خود را در زمینه مرتبط آغاز می کند.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید